بازسازی ارتش سوریه: اهمیت آن برای اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «آنات بن حایم» می‌نویسد: «بحران عمیق اقتصادی، تداوم جنگ داخلی، رقابت بین ایران و روسیه بر سر بازسازی ارتش سوریه و پتانسیل ضعیف جذب نیرو همگی بر تلاش‌های نظامی سوریه تأثیرات منفی گذاشته است. درماندگی ارتش سوریه باعث شده تا وابستگی رژیم بشار اسد به روسیه و ایران و گروه‌های نیابتی همسو با آن افزایش پیدا کند و این وابستگی احتمالاً تأثیر و پیامد مستقیمی بر وضعیت امنیتی اسرائیل خواهد گذاشت.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

 

  • علی‌رغم موقعیت برجسته روسیه؛ ایران و گروه‌های نیابتی همسو با آن در تأثیرگذاری بر بازسازی ارتش، سعی کرده‌اند در استقرار قابلیت‌های تهاجمی سوریه به‌خصوص در حوزه موشک‌های زمین به زمین و هواپیمای بدون سرنشین قدم بردارند. جنگ مشترک شبه‌نظامیان شیعه تحت فرماندهی ایران و واحدهای ارتش سوریه، مشارکت تهران در تأسیس، آموزش و عملیات نیروهای ویژه ارتش سوریه (لشکر چهارم)، یگان‌های امنیت داخلی و شبه‌نظامیان نیمه نظامی محلی و ملی وفادار به رژیم در سپاه اول ارتش سوریه که مسئول جنوب غربی سوریه و جبهه علیه اسرائیل است، محور اصلی دخالت ایران و حزب‌الله در ارتش سوریه می‌باشد علاوه بر این، سوریه به حزب‌الله اجازه داده است تا زیرساخت‌های تروریستی و پروژه‌های بلندمدت در منطقه تحت کنترل سپاه ایجاد و یک اتاق جنگ مشترک حزب‌الله و سوریه را اداره کند. به نظر می‌رسد که نفوذ ایران عمدتاً محدود به مناطقی است که تهران در آن‌ها منافع قابل‌توجهی علیه اسرائیل دارد و با توجه به کمبود منابع و به دلیل اقدامات متقابل روسیه، از دامنه محدودی برخوردار است.
  • علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده برای بازسازی ارتش سوریه و سازگاری آن در مقابل چالش‌های کنونی، به دلیل مجموعه‌ای از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، توانایی رزمی نیروهای سوری و نیز اثربخشی عملیاتی آن در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محدود است که می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

.1تعداد زیاد گروه‌های قدرت در قالب گروه‌های شبه‌نظامی و رقابت میان آن‌ها که می‌تواند انحصار ارتش در استفاده از زور را دشوار سازد.

.2بحران شدید اقتصادی منجر به کمبود منابع، رشوه و فساد در ارتش و سایر نهادهای دولتی شده است.

.3 به دلیل کمبود انگیزه و کیفیت پرسنل، پتانسیل جذب نیرو برای ارتش کاهش پیدا می‌کند.

.4تداوم جنگ داخلی در سوریه منابع و توجه ارتش را به خود جلب کرده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اصلی‌ترین چالش نظامی که ارتش سوریه برای اسرائیل ایجاد می‌کند، توانایی پدافند هوایی است که بر اساس قابلیت‌های روسیه ایجاد شده است.

 به همین دلیل، اسرائیل باید به اعمال فشار سیاسی بر روسیه برای جلوگیری از تحویل سامانه‌های پیشرفته موشک زمین به هوا به ارتش سوریه ادامه دهد و در صورت تحویل این سامانه‌ها به پدافند هوایی سوریه، آنها را قبل از ایجاد حمله نظامی موردحمله قرار دهد.

 به همین ترتیب، اسرائیل باید برای از بین بردن سامانه‌های پدافند هوایی ایران اقدامی انجام دهد تا از وضعیتی که ایران آنها را به ارتش سوریه تحویل می‌دهد یا در سوریه مستقر می‌کند، جلوگیری نماید.

اسرائیل علاوه بر مبارزات مداوم علیه تجمیع نظامی ایران و نیروهای وابسته به آن در سوریه، باید همکاری خود را با گروه‌های محلی که مخالف حضور شیعیان در این منطقه هستند، تقویت نماید.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟