سیاست های حزب عدالت و توسعه برای کسب پیروزی در انتخابات ژوئن 2023

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حزب عدالت و توسعه برای پیروزی در انتخابات 2023 تلاش می کند که در سال 2022 میلادی برای پیشگیری از ریزش آراء خود، نظیر مبارزه با افزایش قیمت کالای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم را در پیش بگیرد. اصلاح قانون حقوق بازنشستگان، تعیین حداقل دستمزد برابر با تورم ، تغییر قانون انتخابات، تغییر قانون اساسی و تدوین قانون اساسی جدید، از جمله تدابیر حکومت حزب عدالت و توسعه است.

حدود نیمی از بخش کارگری و کارمندی ترکیه با حداقل دستمزد و حتی زیر حداقل دستمزد به کار مشغول هستند. رهبران حزب عدالت و توسعه می گویند که باید میزان حداقل دستمزد 20 درصد افزایش یابد و مقداری هم حق رفاه بدان افزوده شود. بازنشستگان نیز زیر دو هزار لیر ترک دریافتی نداشته باشند.
یکی از مسائل بازنشستگی سنی زود هنگام است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبل از انتخابات شهرداری در سال 2019 میلادی با بازنشستگی سنی زودهنگام مخالفت کرده و گفته بود که در کشورهای اسکاندنیاوی بازنشستگی سنی زود هنگام باطل شده است. ترکیه تعداد بازنشستگان سنی زود هنگام حدود شش میلیون نفر است و آنها به سخنان اردوغان اعتراض کرده بودند. اردوغان دستور داده است که برای کسب آرا بازنشستگان سنی زود هنگام برنامه جدیدی تنظیم شود.
حزب عدالت و توسعه در چارچوب “اتحاد جمهور ” با حزب حرکت ملی گرا به صورت مشترک پیش نویس قانون اساسی جدیدی را تدوین کرده است. تعداد کرسی های حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا در مجلس ترکیه برای تصویب قانون اساسی جدید کافی نیست. احزاب مخالف نیز اعلام کرده اند که به قانون اساسی که ” نظام ریاست جمهوری خاص ترک” را بر ترکیه حاکم کند، رای نخواهند داد. بدین سبب احتمال تصویب قانون اساسی جدید قبل از انتخابات بسیار کم است. حزب عدالت و توسعه تلاش می کند که نواقص ” نظام ریاست جمهوری” را رفع و توان و صلاحیت مجلس ترکیه را افزایش دهد. حزب عدالت و توسعه احزاب مخالف را متهم می کند که مخالف قانون اساسی غیر نظامی و مدنی و دموکراتیک هستند و علیه آنها در نزدمردم شکایت خواهد کرد.
حزب عدالت و توسعه همچنین تلاش می کند که آرا جوانان را نیز بدست آورد. بدین سبب برنامه هایی نظیر فستیوال جوانان را آماده کرده است.
حزب عدالت و توسعه تلاش می کند که احزاب دیگر را نیز وارد ” اتحاد جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا و حزب اتحاد بزرگ AKP, MHP ، BBP ” کند و توان سیاسی و اجتماعی خود را افزایش دهد. اردوغان برای جلب همکاری “حزب سعادت و جنبش ملی گوروش ” اسلام گرا تلاش می کند. اما تمل کارا ملا اوغلو رئیس حزب سعادت اعلام کرده است که از حزب عدالت و توسعه حمایت نخواهد کرد و مانند انتخابات شهرداری ها در 2019 میلادی به صورت مستقل در انتخابات 2023 شرکت خواهد کرد. حزب رفاه نوین به ریاست فاتح اربکان فرزند پروفسور نجم الدین اربکان مایل به الحاق به ” اتحاد جمهور” به رهبری اردوغان است.
حزب عدالت و توسعه برای کسب آراء علویان و تامین درخواست جامعه علویان ترکیه تلاش می کند که از طریق وزارت کشور و وزارت فرهنگ و توریسم با علویان ارتباط برقرار و “خانه های جم” علویان را برسمیت بشناسد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در 25 اکتبر در کابینه حکومتی گفت: در 58 استان با رهبران 1585 “خانه جم علویان” مذاکره و گزارش درخواست های آنها را تهیه کردیم”. حزب عدالت و توسعه “کنفرانس های گشایش علوی” را که سالها قبل برگزار شده بود، بار دیگر احیا کرده و تلاش می کند که حقوق اساسی جامعه علوی را احیا و آرا آنها را بدست آورد و در همین راستا، ریاست جامعه علوی شبیه ” ریاست امور دیانت” را تشکیل دهد. در پیش نویس قانون اساسی جدید نیز ” ریاست امور دینی جامعه علوی ” پیش بینی شده است. حزب عدالت و توسعه همچنین تلاش می کند که آرا جامعه کردی ترکیه را نیز بدست آورد. حزب عدالت وتوسعه معتقد است که جامعه کردی در حد زیادی از حزب عدالت و توسعه دور نشده است، اما تلاش می کند که آرا جامعه کردی ترکیه را با انجام برخی از اصلاحات در انتخابات بدست آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟