ایران یک تهدید است، اما از هژمون منطقه‌ای فاصله دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ایران یک تهدید است، اما از هژمون منطقه‌ای فاصله دارد
پنتاگون به‌درستی رقابت قدرت‌های بزرگ را به‌عنوان اولویت اصلی خود تعیین کرده است. صرف منابع سنگین برای جبران یک نگرانی ثانویه مانند ایران منطقی نیست – به‌خصوص اگر هزینه‌های فرصت در غرب اقیانوس آرام، مدیترانه یا جاهای دیگر پیرامون اوراسیا از دست برود.

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

واشنگتن باید به تلاش برای کم‌رنگ‌کردن جاه‌طلبی‌های ایران در منطقه خاورمیانه ادامه دهد. وی حامی نظریه موازنه‌گرای فراساحلی نمی‌باشد، به این معنا که ایالات‌متحده باید از منازعات خارجی دور بماند و تنها درصورتی‌که ساکنان شرق دور یا اروپای غربی قادر به مقاومت در برابر یک قدرت سلطه‌گر نباشند، حضور نظامی داشته باشد. جمهوری اسلامی مانند آلمان، ژاپن یا اتحاد جماهیر شوروی است که به دنبال سلطه بر منطقه خلیج‌فارس و حاشیه آسیای جنوبی می‌باشد و به دنبال کسب منابع برای تقویت قدرت و نفوذ خود بوده و از این‌رو تهدیدی برای دنیای جدید به حساب می‌آید.

بااین‌حال، ایران از موقعیت هژمونیک فاصله دارد. ایرانیان مطمئناً آرزوی روزهای شکوهی را دارند که امپراتوری ایران بر خاورمیانه و آسیای‌جنوبی تسلط یافت و حتی برای مدتی اروپا را به زیر سلطه پادشاهان بزرگ تهدید کرد. این کشور فاقد منابع اقتصادی و نظامی برای دستیابی به چنین هدفی است و بدون آن قدرت سرسام‌آور، شانس کمی برای تحت‌فشار گذاشتن دیگران برای همراهی با تهران وجود دارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«حتی اگر همه تحریم‌ها امروز لغو شوند، جمهوری اسلامی برای جوان‌سازی اقتصادی، جمع‌آوری ثروت ملی و تبدیل آن به قدرت نظامی و نفوذ دیپلماتیک کافی برای اجبار کشورهای عربی دهه‌ها زمان لازم دارد. به نظر می‌رسد ظرفیت و توانایی تهران برای تسلیم‌سازی منطقه خلیج‌فارس یا ارعاب کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با شک و تردید زیادی همراه است.»

 

https://nationalinterest.org/blog/reboot/iran-threat-far-being-regional-hegemon-195877?page=0%2C1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟