اجازه ندهید چین ما را از روسیه منحرف کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اجازه ندهید چین ما را از روسیه منحرف کند
در حالی که سیاست‌گذاران خارجی واشنگتن توجه خود را به سمت چین معطوف کرده‌اند، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه یک پیروزی استراتژیک در سوریه را تضمین کرده است.

مسکو نه تنها از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده است، بلکه حقوق پایگاه خود را در شرق مدیترانه برای حداقل 49 سال آینده تضمین کرده است. مسکو از این موقعیت به‌عنوان سکوی پرشی استفاده می‌کند تا قدرت خود را به جناح جنوبی ناتو و در سراسر خاورمیانه برساند، فروش تسلیحات را افزایش دهد و فهم منطقه‌ای از قدرت بزرگی را که در کنار متحدانش ایستاده است، پرورش دهد.

دشمنان و متحدان منطقه‌ای، روسیه را به عنوان یک طرف مذاکره‌کننده کلیدی می‌دانند که می‌تواند با همه طرف‌ها گفتگو کند. در این راستا اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «آنا بورشچوسکایا» به ضرورت تمرکز ایالات‌متحده بر روسیه پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها، سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران، مدام پوتین را اشتباه ارزیابی می‌کنند. برای سال‌ها، بسیاری پوتین را صرفاً یک فرصت‌طلب و تاکتیک‌ساز کوتاه‌مدت می‌دانستند، اما دستاوردهای تلخ او همچنین حاکی از تعهد به دیدگاه بلندمدت، با بازی حاصل جمع صفر و در تضاد با منافع ایالات‌متحده است. قضیه سوریه آموزنده است. از نظر پوتین، مداخله اساساً در مورد سوریه نبود: این مداخله در مورد احیای مجدد شکوه روسیه پس از شکست شرم‌آور شوروی در جنگ سرد و واردکردن ضربه به لیبرالیسم غربی می‌باشد.

پوتین با حمایت از بشار اسد به عنوان یک دیکتاتور، موقعیت خود را در قدرت تقویت کرد. او غرب را وادار به گفت‌وگو مطابق با شرایط خود کرد. تمرکز پوتین بر روی انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی، بدون محدودیت در ایدئولوژی کمونیستی، در مدیترانه شرقی و به طور گسترده‌تر، در خاورمیانه، بیش از اتحاد جماهیر شوروی به قدرت و نفوذ دست یافته است. پوتین یک استراتژی با ابزار محدود را دنبال می‌کند و او مراقب است که منابع خود را بیش‌ازحد گسترش ندهد. نه ما دیگر در دوره جنگ سرد نمی‌جنگیم؛ اما با دامن زدن به جنگ‌های کوچک و دست‌کاری آن‌ها و به‌اصطلاح «درگیری‌های منجمد»، او قوس بی‌ثباتی را در اطراف روسیه به عنوان حائلی در برابر غرب، از اوکراین، بلاروس و مولداوی در غرب تا جنوب در قفقاز، تشدید کرده است که به تداوم اسطوره سنتی روسیه به عنوان “قلعه محاصره‌شده” کمک می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«پوتین که افسر سابق کا.گ.ب بود، در هنر فریبکاری مهارت دارد، بنابراین نه آن‌قدر ضعیف و نه آن‌قدر قوی است که ما می‌خواهیم باور کنیم؛ اما فهرست دستاوردهای پوتین ایجاب می‌کند که سیاست‌گذاران واشنگتن واقع‌گرایی سخت‌گیرانه و عمل‌گرایانه که او را به تضعیف نفوذ ایالات‌متحده سوق می‌دهد، بشناسند و به آن پاسخ دهند. او به این زودی صحنه را ترک نمی‌کند.»

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/dont-let-china-distract-us-russia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟