اختلاف در شبکه تهدید ایران در عراق: رقابت شبه‌نظامیان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اختلاف در شبکه تهدید ایران در عراق: رقابت شبه‌نظامیان
پس از ترور سردار قاسم‌سلیمانی و ابومهدی‌المهندس در 3 ژانویه 2020، شبه‌نظامیان موردحمایت ایران در تلاش برای ریکاوری و بهبودی هستند.

تلاش‌ها برای حفظ یک سیستم فرماندهی از بالا به پایین و تحت هدایت و رهبری ایران از سوی جناح‌های مستقلی مانند عصائب اهل الحق و هم از سوی پایگاه‌های قدرت متلاشی‌شده در کتائب حزب‌الله با مقاومت روبرو شده است.

یافته‌ی اصلی این گزارش این است: «درحالی‌که نیروی قدس سپاه پاسداران هنوز عملیات مخفی ایران را در داخل عراق اداره می‌کند ولی آن‌ها در کنترل گروه‌های شبه‌نظامی محلی با مشکلات گسترده‌ای روبرو هستند. شبه‌نظامیان تندرو ضدآمریکا درصدد هستند تا مطالبات و خواسته‌های خود در زمینه اقدام علیه نیروهای آمریکایی را محقق نموده و همچنین از طریق تنش‌زدایی میان آمریکا و ایران، بال‌های (جناح‌های) غیرجنبشی (فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) خود را تکامل ببخشند.»

یکی از نقاط ضعف کلیدی تنسیقیه، عدم وجود یا ارتباط بسیار ضعیف با عصائب اهل الحق و رهبر آن قیس خزعلی می‌باشد. هیچ نشانه مشخصی وجود ندارد که نشان دهد عصائب اهل الحق به‌صورت رسمی به تنسیقیه پیوسته است، اما بسیاری از شاخص‌ها نشان داده که عصائب اهل الحق توانایی خود را برای عملیات مستقل از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عدم تمایل به آتش‌بس با ائتلاف تحت رهبری ایالات‌متحده را نشان داده است.

عصائب اهل الحق حتی فعالانه آتش‌بس مشروط تنسیقیه را نقض کرده است که برای نمونه می‌توان به حملات موشکی این گروه به سفارت آمریکا در بغداد در ۱۷ نوامبر و ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ اشاره کرد.

عملیات اطلاعاتی حوزه‌ای است که ایران و حزب‌الله لبنان نقش پشتیبانی فعالی در آن دارند. علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی که آشکارا با حمایت ایران و حزب‌الله لبنان توسعه می‌یابند، اکنون یک کانال تلویزیونی به نام «آی نیوز» که توسط «کا.اس.اس» کنترل می‌شود، به طور خاص جوانان لیبرال‌تر را هدف قرار می‌دهد. شبکه تلویزیونی آی نیوز از مجریان زن بی‌حجاب استفاده می‌کند و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد که معمولاً توسط شبکه‌های اسلامی اجرا نمی‌شود تا از پایگاه فعلی مقاومت فراتر رفته و جوانان عراقی را در معرض روایت‌های طرفدار مقاومت قرار دهند.

فراتر از تلویزیون، مقاومت یک مجموعه رسانه‌های اجتماعی به نام صابرین‌نیوز ایجاد کرده است که در ژانویه 2020 ایجاد شد که با بیش از 100,000 عضو به یک ابزار تبلیغاتی و اطلاعات نادرست بزرگ تبدیل‌شده است. در همین حال، به ازای هر «صابرین نیوز»، صدها حساب کاربری با اندازه متوسط وجود دارد که منافع شبه‌نظامیان اختصاصی را به‌صورت ساعتی تبلیغ می‌کنند.

برای جناح مقاومت حفظ ساختار حشدالشعبی بسیار حیاتی است. حشدالشعبی مزایای ملموس متعددی برای مقاومت دارد.

الف) کنترل پایگاه‌ها و حق ذخیره قانونی سلاح‌های سنگین،

ب) استفاده از خودروهای ثبت‌شده با نام حشدالشعبی که می‌توانند بدون توقف یا بازرسی از ایست‌های بازرسی و گذرگاه‌های مرزی عبور کنند.

هر زمان که ساختار حشدالشعبی با کاهش اندازه یا بودجه یا امتیازات (مانند معافیت مؤثر از مجازات قانون عراق) در معرض تهدید قرار گرفت، می‌توان روی مقاومت حساب کرد که گرد هم‌آیند و از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. ازآنجایی‌که بیشتر اراده مقاومت به کنترل ارضی مناطق و مرزهای آزادشده عراق مرتبط است، می‌توان انتظار داشت که برای مقاومت در برابر لغو (حذف) وظایف پادگانی خود در مراکز اقتصادی با یکدیگر متحد شوند.

این گزارش در بخش پایانی می‌نویسد

«هرگونه تغییر موضع ایران برای کاهش تنش که احتمالاً با شکست مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا مرتبط باشد – یا از دست دادن نفوذ ایران بر جناح‌های مقاومت می‌تواند موجب تشدید حملات موشکی شبه‌نظامیان علیه مواضع و اهداف آمریکا شود. در سال‌های آتی، مقاومت احتمالاً تهدیدی بزرگ‌تر ازآنچه در دوره 2020-2021 بود، برای منافع ایالات‌متحده و عراق ایجاد خواهد کرد، مگر اینکه به طور فعال توسط ایران یا اقدامات دولت عراق مهار شود.»

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/discordance-iran-threat-network-iraq-militia-competition-and-rivalry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟