تفکر اشتباهی که می‌تواند باعث شود بایدن شانس خود را برای توافق با ایران از بین ببردش

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تفکر اشتباهی که می‌تواند باعث شود بایدن شانس خود را برای توافق با ایران از بین ببرد
ایالات‌متحده و ایران در روز دوشنبه، احتمالاً برای آخرین تلاش برای احیای توافق هسته‌ای در وین با یکدیگر دیدار می‌کنند.

اگر هیچ‌یک از طرفین از خواسته‌های فعلی خود کنار نروند، مذاکرات احتمالاً به‌جایی نخواهد رسید، در این صورت شاهد تشدید تنش و احتمال تقابل نظامی افزایش خواهد یافت. مجله اسلت در تحلیلی به قلم «فرد کاپلان» به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

چشم‌انداز مذاکرات بسیار تاریک به نظر می‌رسد. ایرانی‌ها بر دو نکته پافشاری می‌کنند: در وهله نخست، این‌که ایالات‌متحده قبل از این‌که تهران بخشی از برنامه هسته‌ای را از بین ببرد، همه تحریم‌ها را لغو کند. ثانیاً، ایالات‌متحده تضمین دهد که دولت آینده آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد؛ اما درواقع هر دو خواسته چالش آفرین هستند و برای نقطه شروع مذاکرات مناسب نمی‌باشند. هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند یا نباید همه تحریم‌ها را لغو ‌کند، مگر اینکه ایران دست‌کم برخی از سانتریفیوژهای خود، دستگاه‌هایی که اورانیوم غنی‌سازی می‌کنند، منحل کند. همچنین هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند صادقانه قول دهد که روسای جمهور آینده به این توافق پایبند باشند.

ممکن است راهی برای خروج از این بن‌بست وجود داشته باشد. اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان یک میانجی واقعی عمل کند و با تعیین جدول زمانی، هر طرف گام‌های مرحله‌ای و هم‌زمان را بردارند. به‌عنوان نمونه در ازای لغو چندین تحریم توسط ایالات‌متحده، ایران با نابودی تعدادی از سانترفیوژ موافقت کند؛ اما در همین حال، چندین سیاستمدار آمریکایی، ازجمله برخی از اعضای دولت بایدن، گفته‌اند که بازگشت به شرایط توافق 2015 به‌اندازه کافی خوب نیست. آن‌ها می‌گویند که زمان زیادی گذشته است و ایران نسبت به دوران امضای برجام، در حوزه برنامه هسته‌ای به پیشرفت‌های بیشتری دست یافته است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:‌

 

«بسیاری از سیاستمداران – اکثر جمهوری‌خواهان و چند دموکرات – می‌گویند که این پیشنهاد به‌اندازه کافی با موفقیت همراه نخواهد بود.

آن‌ها می‌خواهند توافق جدیدی را ببینند که نه‌تنها تاریخ انقضای تعهدات هسته‌ای ایران را به عقب می‌اندازد، بلکه تولید موشک و کمک ایران به گروه‌های تروریستی را محدود یا لغو می‌کند. اوباما و گروهش در جریان مذاکرات اولیه به دنبال گسترش این توافق بودند، اما به دو دلیل مخالفت کردند: اول اینکه ایران با آن محدودیت‌های دیگر موافقت نمی‌کند و دوم، مهم‌ترین وظیفه این بود که ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای باز دارند؛ و این توافق با سرزده‌ترین رویه‌های راستی‎آزمایی که تابه‌حال در یک معامله کنترل تسلیحات مورد مذاکره قرار گرفته بود، پایان یافت. گزینه‌های واقع‌بینانه این بود که در جهانی با ایران زندگی کنیم که موشک می‌سازد، به تروریست‌ها کمک می‌کند و سلاح هسته‌ای دارد – یا ایران که در آن دو فعالیت اول شرکت می‌کند اما سلاح هسته‌ای ندارد.»

 

https://slate.com/news-and-politics/2021/11/iran-nuclear-deal-us-talks-blinken-biden.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟