اسرائیل خروج ترامپ از برجام را اشتباه بزرگ مضر می‌داند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آمریکا، متحدانش و ایران این هفته با هدف احیای برجام به مذاکرات وین بازگشته‌اند. همه طرف‌ها نسبت به دور کنونی مذاکرات ابراز بدبینی می‌کنند. 

جو بایدن از جانب کنگره و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای یافتن راه‌هایی برای بهبود این توافق احساس فشار می‌کند، در حالی که رهبری جدید و تندرو ایران به خواسته‌های خود مبنی بر لغو فوری همه تحریم‌های اعمال شده از سال 2018 توسط واشنگتن و ارائه تضمین بابت آن پافشاری می‌کند.

به نظر می‌رسد که هیچ مسیر مناسبی پیش رو وجود ندارد.

اوایل این هفته، مصاحبه‌ای در مطبوعات اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) با دنی سینترینوویچ منتشر شد که از سال 2013 تا 2016 ریاست بخش تحقیقات و تحلیل اطلاعات نظامی ‌اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را بر عهده داشت.

سینترینوویچ سیاست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در قبال ایران را شکست‌خورده خواند و توضیح داد که دولت یهود، طرف آمریکایی را تحت فشار قرار داد تا زمانی که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، از این توافق خارج شود.

سینترینوویچ از سال‌ها مطالعه درباره سیاست و سیاستگذاری ایران در رابطه با امور نظامی ‌و امنیتی صحبت می‌کند. دیدگاه او نسبت به ایران بسیار ظریف‌تر و آگاه‌تر از آنچه از مقامات اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) یا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌شنویم، است.

وی دلیل دشوار بودن بن‌بست فعلی را بیان کرد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، همه چیز به هم ریخت. روحانی در ابتدا تلاش کرد این توافق را نقض نکند. او فقط گام‌های بسیار محدودی برداشت. اما وقتی بسیار ضعیف شد و فهمید که هیچ چیز تغییر نخواهد کرد، تصمیم گرفت از هر محدودیتی که برای نظام وضع شده بود، عبور کند.

همان روزی که مصاحبه سینترینوویچ پخش شد، «توماس فریدمن»، -ستون‌نویس نیویورک تایمز- اعلام کرد که «تصمیم دونالد ترامپ برای پاره کردن برجام یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرمولدترین تصمیمات امنیت ملی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد بود.»

«موشه یعلون» -وزیر دفاع سابق- اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به روزنامه اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) هاآرتص گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران، اشتباه اصلی خروج از این توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود، اما خروج از آن بهانه‌ای را به آن‌ها داد تا غنی‌سازی خود را ادامه دهند.»

یک منبع نظامی ‌اسرائیلی(رژیم صهیونیستی)  ناشناس به کانال 12 نیوز اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  گفت که ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در سال گذشته، «…آنطور که انتظار می‌رفت مانع پیشرفت این کشور نشد. شرایط کنونی پیشرفته‌ترین وضعیتی است که ایران تاکنون به آن رسیده است.» در نتیجه، این مقام اسرائیلی(رژیم صهیونیستی)  گفت: «تلاش عظیم جهانی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  چه به صورت علنی و چه در پشت پرده مبنی بر فشار برای یک توافق ارتقا یافته و همچنین ایجاد همزمان یک طرح حمله بزرگ و مهم است.»

اگرچه ممکن است دونالد ترامپ برای از بین بردن دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما به تشویق زیادی نیاز نداشته باشد، اما فشار اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  مطمئناً تأثیر قابل توجهی بر وی، اوباما و اکنون بر جو بایدن گذاشته است.

سینترینوویچ نظرات خود را در زمان این توافق توضیح داد. «این توافق با همه ایراداتش، برنامه هسته‌ای ایران را به طور قابل‌توجهی به عقب انداخت.»

به همان اندازه که برخی از دموکرات‌ها در کنگره جنگ‌طلب هستند، بسیاری از خصومت‌ها و لفاظی‌های ضدایرانی آن‌ها ریشه در دفاع از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  دارد. در حالی که نفتالی بنت نسبت به بنیامین نتانیاهو، دیپلماتیک‌تر است، سیاست آن‌ها در مورد ایران تقریباً یکسان است.

اگر بایدن بتواند با ایران به توافق برسد، باید این لفاظی‌ها در مورد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را در اولویت قرار دهد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه باید کنفرانس‌های مطبوعاتی برای موشه یعلون، آیزنکوت و سینترینوویچ برگزار کنند. آیا نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، که در حال حاضر از ثمرات روابط گرمتر با امارات و فاصله گرفتن مداوم مسئله اشغالگری اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  از عرصه دیپلماتیک بهره می‌برد، در معرض خطر خصومت آشکار با جو بایدن قرار خواهد گرفت؟

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟