ایران در زمینه هسته‌­ای چه مطالباتی دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تهران بر لغو تحریم­‌ها توسط واشنگتن، تایید آن و تضمین­‌های آینده قبل از آغاز از سرگیری برجام و پایبندی آن، اصرار می­ورزد.

پس از یک توقف چند ماهه، مذاکرات هسته­‌ای ایران در 29 نوامبر در تلاش برای احیای برجام از سر گرفته می­‌شود. ایران مدتی است رویکرد جدیدی را در قبال غرب اتخاذ کرده، یعنی غنی‌سازی اورانیوم و سایر فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد تا توپ را در زمین جامعه بین‌الملل بیندازد.

مذاکرات باید صرفا بر رفع تحریم­‌ها متمرکز شود. ایران مدت‌هاست که از بحث درباره فعالیت‌های منطقه‌ای یا برنامه‌های موشکی خود به­‌عنوان بخشی از مذاکرات هسته‌ای اجنتاب می­کند.

واشنگتن باید به خاطر خروج از برجام به ایران غرامت بدهد. «سعید خطیب‌زاده» -سخنگوی وزارت امور خارجه ایران- در کنفرانس خبری هفتگی خود در هشتم نوامبر تاکید کرد که آمریکا مسئولیت خود را در قبال وضعیت کنونی می­پذیرد.

همه تحریم‌­های غیر مرتبط به برجام باید برداشته شوند. ایران مدت‌ها تاکید کرده است که انتظار دارد واشنگتن همه تحریم‌هایی را که با توافق هسته‌ای مغایرت دارند، از جمله ۱۵۰۰ تحریم انفرادی اعمال شده توسط دولت ترامپ پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، و همچنین تحریم‌های غیرهسته‌ای و سایر اقدامات یکجانبه اعمال شده تحت ریاست­‌جمهوری اوباما را لغو کند.

باید مکانیزمی ایجاد شود تا تایید کند که تحریم­‌ها واقعا برداشته شده‌­اند. در سخنرانی نوروزی مارس 2021، [آیت­‌الله] خامنه‌ای، دولت اوباما را متهم کرد که تحریم‌ها را تنها «روی کاغذ» در سال‌های اولیه برجام لغو کرده است و تأیید کرد واشنگتن همچنان به تهدید و بازدارندگی شرکت‌ها از تجارت با ایران ادامه می‌دهد.

در ماه سپتامبر، مرکز پژوهش‌­های مجلس جزئیاتی را ارائه کرد که مکانیزم راستی­‌آزمایی باید چگونه باشد. لغو تحریم‌ها به صورت کمی تعریف شود و به‌طور مستمر مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا ایران بتواند تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به توافق پایبند بماند یا تعهدات خود را کاهش دهد.

واشنگتن باید تضمین دهد که به توافق جدید پایبند خواهد بود. در ماه ژوئیه،[آیت‌­الله] خامنه‌­ای استدلال کرد که مقامات آمریکا از دادن ضمانت­‌هایی مبنی بر پایبندی به تعهدات خود در آینده خودداری و مقامات ایرانی در روزهای اخیر این موضوع را تکرار کرده­اند.

با شروع مذاکرات، موضع واقعی تهران باید روشن شود. [آیت­‌الله] خامنه‌ای از تیرماه تاکنون هیچ اظهارنظری درباره از سرگیری مذاکرات نکرده است، بنابراین دیدگاه‌های خاص او در مورد وضعیت کنونی را تنها از دریچه لفاظی‌های دولت رئیسی می‌توان ارزیابی کرد.

 

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟