همسویی فزاینده ایران با چین برای مقابله با غرب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همسویی فزاینده ایران با چین برای مقابله با غرب
ایران در آستانه پذیرش در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل است. سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 به عنوان یک اتحاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی تشکیل شد که تا حدودی مانند ناتو اوراسیا عمل می‌کند. این سازمان شامل چین، روسیه، هند، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان است.

این کشور حدود یک‌سوم خشکی جهان و تقریباً یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. زمان پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای، 15 سال پس از اولین اجرای آن، مهم است زیرا ایران با چالش‌های سیاسی و اقتصادی فزاینده‌ای مواجه است. برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، پذیرش عضویت در سازمان همکاری شانگهای یک دستاورد مهم دیپلماتیک است زیرا او تلاش می‌کند وجهه خود را به عنوان یک دولتمرد تقویت کند و به شرق، به‌ویژه چین، برای مشارکت اقتصادی و استراتژیک نگاه کند.

موسسه دولت‌های خلیج عرب در واشینگتن در تحلیلی به قلم «روی یلینک و دنی سترینوویچ» به تبیین و بررسی راهبرد همسویی فزاینده ایران با چین در مقابله با غرب پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

ازآنجایی‌که مذاکرات با ایالات‌متحده بر سر برنامه هسته‌ای ایران هنوز به توافق جدیدی منتهی نشده است، به نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی برای ممانعت از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد و کاهش احتمال پیوستن پکن و مسکو به آمریکا و دیگر کشورهای غربی در اعمال فشار اقتصادی یا سیاسی بر ایران به سمت همکاری نزدیک‌تر به چین و روسیه قدم برداشته است.

  • این اقدام همچنین به عنوان پوششی عمل می‌کند تا به جامعه بین‌المللی سیگنال دهد که ایران بدون توجه به نتیجه دور فعلی مذاکرات هسته‌ای، راه‌های دیگری برای تقویت اقتصاد خود دارد.
  • ازآنجایی‌که تصمیم برای پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای توسط چین گرفته شد، پیامی را به ایالات‌متحده و جامعه بین‌المللی مبنی بر حمایت چین از ایران در بحبوحه مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای ارسال کرد. همچنین به نظر می‌رسد که این پیام مستقیم به ایالات‌متحده و متحدانش در خاورمیانه ازجمله اسرائیل، امارات‌متحده‌عربی و عربستان سعودی ارسال می‌کند که چین از یک رژیم تحریمی جدید علیه تهران حمایت نخواهد کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای نشان می‌دهد که تهران بیشتر تخم‌مرغ‌های خود را در سبد چین قرار می‌دهد. این امر پس از امضای توافقنامه همکاری 25 ساله ایران و چین در ماه مارس و برگزاری مانورهای نظامی مشترک با روسیه در 23 اوت صورت گرفت. بااین‌حال، پذیرش سازمان همکاری شانگهای و روابط نزدیک‌تر با چین، ایران را از همه مشکلات اقتصادی آن نجات نخواهد داد. تحریم‌های غرب پابرجا خواهند ماند و به اعمال فشار بر ایران و اقتصاد آن ادامه می‌دهند، اگرچه این اقدام ممکن است مقداری از فشارها را کاهش دهد.»

 

https://agsiw.org/iran-doubles-down-on-china-to-hedge-against-the-west/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟