گفتگوی ایران و عربستان سعودی به کدام سمت حرکت می‌کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گفتگوی ایران و عربستان سعودی به کدام سمت حرکت می‌کند؟
از زمان انقلاب 1979 به دلیل رویکرد سیاست خارجی تهران مبتنی بر عقاید ایدئولوژیک، اختلافات عمیقی بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد که به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

برخی از چهره‌های بین‌المللی و رسانه‌ها به‌اشتباه استدلال کرده‌اند که تنش‌های خلیج‌فارس به اختلافات سطحی بین ایران و عربستان سعودی محدود می‌شود. بااین‌حال، ایران همچنین مشکلات عمیقی با سایر کشورهای خلیج‌فارس دارد که به‌شدت در برابر پروژه ژئوپلیتیک شیعی تهران مقاومت می‌کنند. این زمینه برای درک و فهم آخرین تحولات چهار دور گفتگوی عربستان و ایران که طی شش ماه گذشته در پایتخت عراق میزبانی شد، اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا اندیشکده آمریکایی میدل‌ایست‌انستیتو در تحلیلی به قلم «محمد السلامی» به تبیین و بررسی آینده مذاکرات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • شبهات زیادی درباره انگیزه‌های ایران برای آغاز گفت‌وگو با عربستان سعودی به‌ویژه در زمان کنونی وجود دارد. شاید مهم‌ترین انگیزه آن، احیای مذاکرات متوقف‌شده هسته‌ای با 1+5 باشد. پس از شش دور گفتگو، هیچ پیشرفت واقعی حاصل نشده است. طرف‌های درگیر در حال نزدیک‌تر شدن به این نتیجه‌گیری هستند که توافق هسته‌ای در پرتو امتناع ایران از بحث در مورد خواسته‌های کشورهای منطقه، به‌ویژه بر سر برنامه موشکی بالستیک و رفتار خصمانه‌اش، از بین رفته است؛ بنابراین، در پس‌زمینه فزاینده اشاره‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی، بسیاری از ناظران امور ایران بر این باورند که تهران مسیری را برای حل‌وفصل اختلافات خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه با عربستان سعودی آغاز کرده است.
  • انگیزه دیگر ایران برای پیگیری مذاکرات، متقاعد کردن افکار عمومی در داخل است که دولت ابراهیم رئیسی برخلاف دولت روحانی قادر به حل مشکلات منطقه و حل وضعیت وخیم اقتصادی و انزوای کشور می‌باشد. همچنین ایران نیز انگیزه‌هایی مرتبط با عراق دارد. این کشور می‌خواهد بسیاری از شخصیت‌های عراقی با روابط نزدیک با تهران را در کنترل نهادها و شبه‌نظامیان عراقی مرتبط با سپاه نگه دارد، به‌ویژه با توجه به افزایش ناآرامی‌های مردمی در مورد مداخلات ایران در امور عراق که در بسیاری از شهرها و استان‌های عراق انجام شد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«به طور گسترده‌تر، این سؤال کلیدی باقی می‌ماند که آیا رهبری ایران واقعاً آماده رهاکردن سیاست‌های اهریمنی گذشته و مشارکت مثمر ثمر در منطقه است یا خیر. برای دستیابی به پیشرفت واقعی، ایران ابتدا باید از حمایت خود از بازیگران غیردولتی که زیر عبای خود فعالیت می‌کنند دست بردارد و تصمیم بگیرد که واقعاً برای کاهش تنش‌هایی که در سراسر منطقه ایجاد می‌کند، تلاش کند. من فقط می‌توانم صمیمانه امیدوار باشم که این کار را انجام دهد»

 

 

https://www.mei.edu/publications/where-now-saudi-iranian-dialogue

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟