پهپادهای ایران تهدیدی جدی برای عربستان هستند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پهپادهای ایران تهدیدی جدی برای عربستان هستند
پهپادهای مسلح کوچک اما پیشرفته ساخت ایران که چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، در چند سال گذشته توازن امنیتی را در منطقه خلیج‌فارس و شبه‌جزیره عربستان تضعیف و یک تهدید نامتقارن جدید را به وجود آورده‌اند.

درحالی‌که عربستان سعودی معمولاً قادر است موشک‌های حوثی‌ها را با استفاده از سامانه پاتریوت ساخت ایالات‌متحده و سایر سامانه‌های دفاع هوایی ساخت غرب که از سایت‌های حساس آن محافظت می‌کنند ره‌گیری کند، پهپادها در ارتفاع پایین ظاهر می‌شوند که مهار کردن آن دشوارتر می‌شود.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم «ایلان زلایات» به تبیین و بررسی تأثیر و پیامدهای پهپادهای ایران بر امنیت و منافع عربستان سعودی پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • عدم واکنش تلافی‌جویانه نسبت به اقدام ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دروازه‌هایی را برای ایران باز کرد تا نه تنها از طریق حوثی‌ها در یمن، بلکه از طریق شبه‌نظامیان شیعه در عراق توانسته مواضع عربستان سعودی را مورد هدف قرار دهد. در ماه فوریه، سه فروند پهپاد از عراق با وقاحت در داخل مجموعه کاخ ملک سلمان در ریاض سقوط کردند. یک ماه بعد، در ماه مارس، بزرگ‌ترین پایانه نفتی جهان در بندر رأس‌تنوره در سواحل شرقی عربستان سعودی توسط پهپادهای متعدد موردحمله قرار گرفت. حمله از شمال انجام شد و مشخص نبود که از ایران یا عراق سرچشمه گرفته است، بلکه از نظر عملی، حتی مهم نبود؛ زیرا حوثی‌ها به‌دروغ مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.
  • باگذشت دو سال از حمله به تأسیسات آرامکو، بیش از هر زمان دیگری مشهود است تهدیدی که پهپادهای ایران برای عربستان سعودی ایجاد می‌کنند. آن‌طور که در ابتدا تصور می‌شد، پیامد موقتی جنگ یمن نیست، بلکه در راستای توان حمله و بازدارندگی منطقه‌ای جمهوری اسلامی قابل‌تعریف است. این ‌یک تحول گسترده است زیرا به تهران راهی جدید و کارآمد برای تحت‌فشار قرار دادن همسایگان خود و غرب نشان می‌دهد که هر زمان که بخواهد، به مسیرهای دریایی و بازار جهانی انرژی آسیب برساند. پهپادهای کم‌هزینه، ساخت داخل و کارکرد آسان تا حدودی توانایی‌های هوایی ضعیف ایران را جبران می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«از دیدگاه عربستان سعودی، قرار گرفتن تأسیسات نفتی این کشور در معرض حملات هوایی خودسرانه می‌تواند مانع خصوصی‌سازی غول نفتی ملی آرامکو شود که ستون اساسی چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی است.

در این راستا اسرائیل می‌تواند شریک ایده‌آلی برای عربستان سعودی در مواجهه با پهپادهای ایرانی باشد که هر دو کشور را به خطر می‌اندازند، زیرا اسرائیل قبلاً نفوذ پهپادهای سرگردان ساخت ایران توسط حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه از لبنان و سوریه را تجربه کرده است. بااین‌وجود، بعید است که رهبری عربستان سعودی بتواند سیستم گنبد آهنین را مستقر کند. درهرصورت، راه‌اندازی یک چتر مؤثر پدافند هوایی منطقه‌ای تابع رضایت آمریکاست که نیروهایش در اطراف شبه‌جزیره عربستان مستقر هستند. درواقع، در آغاز سال جاری، اسرائیل به معرفی گنبدآهنین در پایگاه‌های ایالات‌متحده در عربستان سعودی و خلیج‌فارس چراغ سبز نشان داد. بااین‌حال، پس از تصمیم ایالات‌متحده برای کاهش سامانه دفاع هوایی خود در منطقه (در ماه ژوئن)، مشخص نیست که آیا این استقرار انجام می‌شود یا خیر»

 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/irans-drones-are-a-buzzing-menace-for-saudi-arabia/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟