تهدید جنگ تنها راه دستیابی به صلح با ایران است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تهدید جنگ تنها راه دستیابی به صلح با ایران است

اگرچه ایران با گسترش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد و تولید فلز اورانیوم برای عبور از آستانه هسته‌ای استفاده می‌کند، اما این استدلال یک نکته اساسی را نادیده می‌گیرد. ایرانیان اهمیت این اقدامات را درک کردند و نهراسیدند. آن‌ها به‌وضوح به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات‌متحده و سایر اعضای گروه ۵ +۱ هیچ واکنشی نسبت به فعالیت‌های ایران ندارند.

کاهش هراس ایران در مورد واکنش آمریکا نسبت به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ممکن است با این اشتباه محاسباتی ایران همراه شود که ایالات‌متحده هرگز به‌صورت نظامی پاسخ نمی‌دهد و این امر اقدام دیپلماتیک را کمتر محتمل می‌کند. صرف‌نظر از اینکه ایرانی‌ها بفهمند مسیری که در آن قرار دارند برایشان خطرناک است، احتمال توسل به زور بالا می‌رود. مطمئناً، اسرائیلی‌ها با اعتقاد به وجودی بودن تهدید هسته‌ای ایران، تمایل بیشتری به حرکت فراتر از خرابکاری و حمله نظامی به‌کل زیرساخت‌های هسته‌ای ایران دارند، به‌ویژه در زمانی که می‌بینند ایران به نقطه اوج برای دستیابی به توانایی تسلیحاتی نزدیک می‌شود.

در این راستا اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «دنیس راس» به تبیین و بررسی فعالیت هسته‌ای ایران و آینده برجام پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این مقالات اشاره خواهیم کرد

اگر ایالات‌متحده خواهان کاهش ریسک درگیری می‌باشد، دولت بایدن باید ترس ایران از واکنش ایالات‌متحده را بازگرداند و فشار بسیار مؤثرتری را اعمال کند. این کشور باید تعدادی اقدامات سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی را ادغام و هماهنگ کند.

  • از نظر سیاسی و دیپلماتیک باید بر روی انزوای ایران تمرکز کند؛ اما انزوای سیاسی ایران مستلزم جدیت آمریکا در مورد دیپلماسی و همکاری با شرکا می‌باشد. به عنوان مثال، چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، به خاورمیانه‌ای باثبات نیاز دارد، نه خاورمیانه‌ای که در اثر جنگ مختل شود. ایران در مسیر کنونی هسته‌ای خود به سمت وضعیت آستانه تسلیحات، دقیقاً همین را به خطر می‌اندازد. مطمئناً، نه روس‌ها و نه اروپایی‌ها نمی‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد یا درحال‌توسعه آن باشد و همچنین خطرات یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را درصورتی‌که تهران به مسیر فعلی خود ادامه دهد، درک می‌کنند.
  • از نظر اقتصادی، ایالات‌متحده نباید تحریم‌ها را لغو کند، اما بایدن می‌تواند در ازای توقف غنی‌سازی بالای 3.67 درصد و ارسال به خارج از کشور، توقف تولید فلز اورانیوم و پایان دادن به مانع‌تراشی ایران به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معافیت‌هایی برای خرید نفت ایران به کشورهای منتخب یا دسترسی به برخی از دارایی‌های مسدود شده ایران اعطا کند. از نظر نظامی، ایالات‌متحده باید از فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده برای اجرای مانورهای مشترک با اسرائیل و کشورهای عربی، ازجمله ادغام دفاعی در برابر حملات موشکی بالستیک و کروز، استفاده از ابزارهای الکترونیکی و سلاح‌های سایبری برای توقف پرتاب موشک و شبیه‌سازی انتقام‌جویی به حملات قایق‌های کوچک استفاده کند. فراتر از این، بایدن باید ایران را از این تصور که واشنگتن اقدام نظامی نخواهد کرد و اسرائیل را از انجام آن باز خواهد داشت، باز دارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اگر واشنگتن می‌خواهد استفاده از زور علیه برنامه هسته‌ای ایران را کمتر محتمل کند، احیای بازدارندگی ضروری است. برای آن، رهبران ایران باید بر این باور باشند که اگر در مسیر فعلی باقی بمانند و نتیجه مذاکره را رد کنند، یا ایالات‌متحده یا اسرائیل برای از بین بردن سرمایه‌گذاری عظیم خود در برنامه هسته‌ای اقدام نظامی خواهند کرد. برای اولین بار نیست که تهدید معتبر به زور برای جلوگیری از استفاده از آن ضروری است.»

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/threat-war-only-way-achieve-peace-iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟