اخاذی هسته‌ای ایران ادامه دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اخاذی هسته‌ای ایران ادامه دارد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیراً در خصوص ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تأکید کرد که از این رقم عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم.

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیانگر قصد ایران برای بهره‌مندی از توسعه برنامه هسته‌ای به عنوان اهرمی برای افزایش فشار بر واشنگتن برای اعطای امتیازات بیشتر در مذاکرات وین است. در این راستا اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ در تحلیلی به قلم «بهنام بن طالبلو» به تبیین و بررسی فعالیت هسته‌ای ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

فعالیت هسته‌ای ایران مبتنی بر سه مرحله زیر بوده است

  • گام نخست که از اواسط سال 2018 آغاز می‌شود، زمانی است که ایران به دنبال نمایش «صبر استراتژیک» بود که در طی آن آشکارا امیدوار بود که سیاست تحریمی یک‌جانبه واشنگتن نتیجه معکوس داشته باشد و با شکست مواجه شود.
  • تهران با انگیزه پاسخگویی به اثربخشی شگفت‌انگیز تحریم‌های ایالات‌متحده، گام دوم را در اواسط سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و در طی آن بازه زمانی، ضمن نقض تدریجی و آشکار تعهدات برجام، از طریق اقدامات نظامی تهاجمی و شبه‌نظامیان نیابتی تنش‌های منطقه‌ای و دریایی را تشدید بخشید.
  • مرحله سوم و نهایی که از سال 2020 آغاز شد و تا امروز ادامه دارد، تشدید شدید فعالیت هسته‌ای را نشان می‌دهد. این اقدامات مانند تولید فلز اورانیوم و دانشی که ایران از تولید اورانیوم 60 درصد غنی‌شده به دست می‌آورد که دیگر قابل‌برگشت نیست. با ممانعت مستقیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تجهیزات و داده‌های نظارتی، تهران همچنین قصد دارد به اقدامات تحریک‌آمیز ادامه دهد؛ بنابراین، مرحله سوم به جمهوری اسلامی فرصتی برای دستیابی به حقایق هسته‌ای جدید می‌دهد و درعین‌حال رقابت استراتژیک خود با واشنگتن را به سطح جدیدی می‌برد. به همین دلیل است که اگر دولت بایدن در مورد ممانعت از سلاح هسته‌ای ایران جدی است، باید استراتژی خودش را پیش ببرد تا رژیم را در قبال پیشرفت‌های هسته‌ای خود پاسخگو کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«واشنگتن باید با شرکای بین‌المللی برای محکوم کردن تهران در نشست سه‌ماهه بعدی شورای حکام آژانس همکاری کند. تهران در سال جاری سه بار موفق شده از محکومیت آژانس بین‌المللی رهایی پیدا کند. دولت بایدن همچنین باید از تلاش‌های شرکای اروپایی خود که در سال 2020 مکانیسم حل اختلاف برجام را در کمیسیون مشترک برای رسیدگی به نقض فزاینده توافق ایران فعال کردند، حمایت کند.

درنهایت، اگر تهران تسلیم نشود، واشنگتن و شرکای بین‌المللی آن باید قطعنامه‌ها و مجازات‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را از سر بگیرند. این امر فشار چندجانبه بر جمهوری اسلامی را تشدید می‌کند و ادعاهای دولت بایدن مبنی بر بسته شدن «پنجره» دیپلماسی را تقویت می‌کند.»

 

 

https://www.fdd.org/analysis/2021/10/22/irans-nuclear-extortion-continues/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟