اسرائیل و امارات در جریان رزمایش نیروی هوایی اسرائیل به ایران سیگنال ارسال کردند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل و امارات
ایرانی‌ها روابط اسرائیل را با بحرین، امارات و عربستان سعودی زیر نظر دارند. تهران حضور اسرائیل را در آذربایجان می‌بیند. مقامات ایران می‌دانند که اسرائیل به تهران بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردند.

در طی سال‌های اخیر، اغلب از تلاش‌های ایران برای محاصره اسرائیل، دخالت و استقرار در سوریه، کنترل لبنان از طریق حزب‌الله، تلاش برای حضور در بلندی‌های جولان سوریه، نفوذش بر حماس و جهاد اسلامی در سوریه و استفاده بالقوه تهران از یمن به عنوان سکوی پرتاب برای حملات موشکی علیه اسرائیل و موارد دیگر گزارش داده‌شده است. آنچه تاکنون از کانون توجه دورمانده، تلاش اسرائیل برای محاصره ایران است که پشت در‌های بسته به عنوان “دیپلماسی محاصره” توصیف می‌شود. سایت تحلیلی المانیتور در تحلیلی به قلم «بن کاسپیت» به تبیین و بررسی رزمایش نیروی هوایی اسرائیل و امارات متحده عربی و تأثیر آن بر امنیت و منافع ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

ایرانی‌ها روابط اسرائیل را با بحرین، امارات و عربستان سعودی زیر نظر دارند. تهران حضور اسرائیل را در آذربایجان می‌بیند. مقامات ایران می‌دانند که اسرائیل به تهران بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردند. بر اساس گزارش‌های هفته گذشته، سپهبد آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل(IDF) به نیروی هوایی ارتش دستور داده است که مانور‌های خود را برای حمله احتمالی به ایران از سر بگیرند. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که دولت 1/5 میلیارد دلار برای ارتقای گزینه نظامی که اسرائیل در ۱۱ سال گذشته آن را مطرح کرده، اختصاص داده است. اسرائیل در روز‌های اخیر به شدت چنین سیگنال‌هایی را تقویت کرده است و این در ارتباط آشکار با تلاش‌های آمریکا در مورد تمایلش برای بررسی یک گزینه نظامی معتبر برای بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره و اعمال فشار بر آن‌ها برای سازش است.

فاصله نسبی طولانی بین اسرائیل و ایران توانایی اسرائیل را برای وارد کردن ضربه مهم به پروژه هسته‌ای ایران بسیار محدود می‌کند. این برخلاف پروژه‌های هسته‌ای است که توسط صدام حسین در عراق و بشار اسد در سوریه راه‌اندازی شد و طبق گزارش‌های خارجی، اسرائیل آن‌ها را در مراحل اولیه خنثی کرد. از سوی دیگر، باید توجه داشت که توانایی ایران بر اساس یک راکتور هسته‌ای واحد نیست. ایران تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را در مناطق وسیعی گسترش داده و آن‌ها را به شدت در اعماق زمین مستحکم کرده است. این شرایط به شدت بر گزینه نظامی اسرائیل برای سرکوب جاه‌طلبی هسته‌ای ایران، هرچقدر هم که پیچیده باشد، تأثیر می‌گذارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«این شرایط به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند اگر جت‌های تهاجمی اسرائیل بتوانند قبل یا بعد از حملات خود، در نزدیکی ایران فرود بیایند. حرکت خزنده اسرائیل به سمت ایران، یعنی اتحاد‌های راهبردی‌ای که تل‌آویو با کشور‌های همسایه ایران ایجاد می‌کند، سطح اضطراب ایران را به اوج می‌رساند.»

 

 

https://www.al-monitor.com/originals/2021/10/israel-uae-send-signal-iran-during-israeli-air-force-drill

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟