آیا کارزار اسرائیل بین جنگ‌ها به بن‌بست رسیده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا کارزار اسرائیل بین جنگ‌ها به بن‌بست رسیده است؟
در طی سال‌های اخیر، اسرائیل، کارزار نظامی علیه دشمنان خود به‌خصوص ایران، سوریه و حزب‌الله به راه انداخته است. این تلاش مستمر به عنوان «کارزار بین جنگ‌ها» نامیده می‌شود.

با این حال، چندین رویداد در هفته‌های اخیر، چالش‌هایی در مورد اثربخشی این کمپین ایجاد کرده و بر ضرورت بازنگری آن تأکید نموده است. از جمله مصاحبه با ژنرال تال کالمان، رئیس بخش ایران در وزارت دفاع اسرائیل که اعتراف کرد، علیرغم تلاش‌های اسرائیل، ایران موفق به ایجاد قابلیت‌های استراتژیک در سوریه از جمله استقرار موشک‌های هدایت‌شونده دقیق شده است که می‌تواند ایران را قادر سازد تا در صورت تقابل نظامی آتی بین اسرائیل و حزب‌الله از خاک سوریه برای گشودن جبهه دوم استفاده کند.

اندیشکده آمریکایی انستیتو میدل ایست در تحلیلی به قلم «دنی سیترینوویچ» به تبیین و بررسی راهبرد کارزار بین جنگ‌ها اسرائیل در قبال ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

ازآنجایی‌که کارزار بین جنگ‌های اسرائیل، در شکل کنونی‌اش، در متوقف کردن حضور ایران با موفقیت همراه نبوده و حتی ممکن است آن‌ها را درگیر منازعات در مرز شمالی کند، می‌تواند باعث ایجاد بحران بی‌سابقه‌ای با مسکو شود. در این راستا، اسرائیل باید رویکرد گسترده‌تری را اتخاذ کند که شامل اقدامات سیاسی باشد.

رژیم سوریه را به خاطر شراکتش با ایران و حزب‌الله مجازات کنید. این اقدام توانایی حزب‌الله را محدود می‌کند. حزب‌الله و نیروی قدس سپاه در سوریه، درصدد ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی هستند که امکان تقویت نفوذ و قدرت ایران را فراهم می‌کند.

تشدید فعالیت‌های سیاسی حول موضوع سوریه. به عنوان بخشی از این تلاش‌ها، اسرائیل باید با پیشنهاد روسیه برای گفتگوی معنادار مسکو و واشنگتن با هدف محدودکردن فعالیت ایران در سوریه و تحت‌فشار قرار دادن اسد موافقت کند.

با دولت ایالات‌متحده علیه روند رو به رشد بین‌المللی برای مشروعیت بخشیدن به اسد همکاری کنید. تا زمانی که او در قدرت باقی بماند، شانس اخراج حزب‌الله و ایران از سوریه بسیار اندک است؛ بنابراین هرگونه حمایت از اسد مساوی با چشم‌پوشی از حضور ایران و حزب‌الله در سوریه می‌باشد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«تشدید عملیات اسرائیل در سوریه برای خنثی کردن فعالیت‌های ایران یا سوریه ممکن است وضعیت مرز شمالی را تا حدی بی‌ثبات کند که به جنگ با حزب‌الله یا ایران منجر شود. به نظر می‌رسد که کارزار بین جنگ‌ها به بن‌بست رسیده است. عملیات اسرائیل می‌تواند استقرار ایران در سوریه را به تعویق بیندازد، اما نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، بنابراین زمان آن فرارسیده است که یک استراتژی مؤثرتر که به پیچیدگی‌های نظامی و سیاسی توجه می‌کند، اتخاذ کنیم.»

 

 

https://www.mei.edu/publications/has-israels-campaign-between-wars-reached-impasse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟