جنگ بین اسرائیل و ایران خونین و پرهزینه خواهد بود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
جنگ بین اسرائیل و ایران خونین و پرهزینه خواهد بود
برخلاف تصور رایج، جنگ‌ها به‌ندرت تصادفی شروع می‌شوند. درحالی‌که ایران و اسرائیل در سه سال گذشته مرتباً با یکدیگر درگیر بوده‌اند، هر دو کشور تشخیص داده‌اند که جنگ علنی به نفع آن‌ها نیست.

این تصمیم باید حداقل دریکی از کشورها تغییر کند. تهران ممکن است برای انحراف اذهان از خیزش‌های مردمی و مشکلات اقتصادی در داخل یا دستیابی به اعتبار سیاسی کافی در منطقه تصمیم به جنگ بگیرد که مطمئناً این اقدام با خسارات قابل‌توجهی همراه خواهد بود.

 از سوی دیگر، اسرائیل ممکن است تشخیص دهد که یک جنگ سریع و ویرانگر می‌تواند ضمن ایجاد بی‌ثباتی، نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد. در این راستا نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی به قلم «رابرت فارلی» به تبیین و بررسی پرهزینه بودن درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

از دیدگاه اسرائیل، رگبار حملات موشکی و پهپادی ایران ناخوشایند است، اما احتمالاً یک تهدید وجودی نیست. اسرائیل در هر نوع تسلیحات متعارف، به‌جز موشک‌های بالستیک، برتری‌های قابل‌توجهی نسبت به ایران دارد. با سوخت‌گیری در حین پرواز، نیروی هوایی اسرائیل می‌تواند به اهدافی در سراسر ایران حمله کند، اگرچه ممکن است در صورت وقوع یک جنگ طولانی، حفظ حقوق پرواز از کشورهای همسایه دشوار باشد.

به نوبه خود، ایران هم‌اکنون دارایی‌های نظامی قابل‌توجهی را در سوریه و عراق مستقر کرده است. گاهی اوقات توسط نیروهای نیابتی و گاهی توسط پرسنل ایرانی، علیه مواضع اسرائیل حملات موشکی و راکتی ترتیب می‌دهند و حمله جسورانه پهپادی ایران به تأسیسات نفتی عربستان می‌تواند الگویی برای نحوه مبارزه با اسرائیل باشد.

بار عمده حملات اسرائیل متوجه نیروهای نیابتی ایران در سوریه، لبنان، غزه و عراق خواهد شد. در لبنان، حزب‌الله به طور گسترده‌ای برای درگیری آماده‌شده است، مهارت‌های خود را در طول نبرد در سوریه تقویت کرده و حجم ذخایر موشکی خود را افزایش داده است. در سوریه، اسرائیلی‌ها بر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی که ایرانی‌ها برای انتقال موشک به نیروهای نیابتی خود استفاده می‌کنند، تمرکز خواهند کرد. اسرائیل همچنین به احتمال زیاد به عراق حمله خواهد کرد و به طور بالقوه دولت آن کشور را بی‌ثبات خواهد کرد. ایرانیان نیز بدون شک فشار قابل‌توجهی بر دولت بغداد وارد خواهند کرد. درواقع، این جنگ در حال حاضر در یک سطح اتفاق می‌افتد. در ماه نوامبر، در تلافی حملات موشکی از خاک سوریه، جنگنده‌های اسرائیل یک مقر سپاه پاسداران ایران را در سوریه منهدم کردند. این به عنوان بخشی از عملیات هوایی گسترده‌تر اسرائیل صورت گرفت که ده‌ها مواضع را در سوریه و عراق هدف قرار داده است.

نیروی هوایی اسرائیل مطمئناً می‌تواند با چندین حمله گسترده خسارات قابل‌توجهی به مواضع داخلی ایران وارد کند. حمله اسرائیل می‌تواند تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده ایران و همچنین تأسیسات طراحی و تولید موشک‌های بالستیک این کشور را هدف قرار دهد. اسرائیل همچنین می‌تواند به زیرساخت‌های نفتی ایران ضربه بزنند، اگرچه تحریم‌ها در حال حاضر بهره‌وری بخش نفت را کاهش داده است. با این حال، حمله به ایران مستلزم پرواز بر فراز چندین کشور غیر دوست است که بعید است حتی عربستان سعودی حقوق طولانی‌تر پرواز را برای کارزار نظامی اسرائیل اعطا کند.

عراق که به احتمال زیاد هدف حملات اسرائیل قرار می‌گیرد، در برابر اعطای حق پرواز مقاومت خواهد کرد. البته اسرائیل می‌تواند بدون اجازه بر فراز کشورها پرواز کند، اما این امر به‌مرورزمان از نظر سیاسی به‌خصوص برای سعودی‌ها بد خواهد شد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اگرچه ایالات‌متحده علی‌رغم داشتن بهانه‌هایی برای انجام این کار، به طور مشخص تمایلی به حمله به ایران نداشته است، اما ممکن است بسیار خشنود باشد که این حمله از سوی اسرائیل صورت بگیرد؛ اما احتمالا هزینه جنگ بر عهده کسانی خواهد بود که کمترین سهم را در چگونگی و چرایی آن داشتند؛ یعنی غیرنظامیان بی‌گناه ایران و اسرائیل.»

 

https://nationalinterest.org/blog/reboot/war-between-israel-and-iran-would-be-bloody-and-costly-195605

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟