ایالات‌متحده باید از سر راه همکاری کشورهای خاورمیانه کنار رود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ایالات‌متحده باید از سر راه همکاری کشورهای خاورمیانه کنار رود
شک و تردید در مورد تضمین و تعهدات ایالات‌متحده، بهترین مسیر برای تحصیل صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می‌باشد.

 

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

شک و تردید نسبت به تضمین امنیتی ایالات‌متحده باعث شد تا ایران و عربستان سعودی به سمت مذاکرات دیپلماتیک برای حل‌وفصل اختلافاتشان حرکت کنند. دو کشور به تلاش‌های خود برای ارائه راهکارهای مرتبط با رفتارهای منطقه‌ای احتمالی در غیاب ایالات‌متحده ادامه می‌دهند.

در واقع پس‌ازاین‌که ایالات‌متحده به شریک غیرقابل‌اعتماد برای ریاض تبدیل شد، پادشاهی سعودی تصمیم گرفت که با رقیبش تعامل دیپلماتیک داشته باشد و برای پیشگیری از وقوع یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه از راه‌حل دیپلماتیک پشتیبانی کند.

تصور غالب این است که خروج ایالات‌متحده از منطقه، خلأ قدرتی را ایجاد می‌کند که بازیگران منطقه‌ای برای پرکردن آن رقابت می‌کنند؛ اما رفتار کنونی دولت‌ها در برقراری مذاکرات با بازیگران رقیب خلاف این مفروضه را نشان می‌دهد. بازیگران خاورمیانه در رویارویی با این واقعیت که در رقابت و درگیری بعدی خود، هیچ تضمینی برای برخورداری از تسلیحات و حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا نیست، دیپلماسی را برگزیده‌اند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند:

«برخلاف این تصور رایج که حضور نیروهای نظامی ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه، امنیت و ثبات آن را تضمین کرده است، به نظر می‌رسد که حمایت و پشتیبانی نظامی ایالات‌متحده و فروش تسلیحات به کشورهای خاورمیانه تنها باعث تقویت درگیری و خصومت در منطقه شده است؛ بنابراین ایالات‌متحده باید در راستای کاهش رد پای نظامی خود در منطقه خاورمیانه تلاش کند.»

https://nationalinterest.org/blog/middle-east-watch/us-should-get-out-way-middle-east-cooperation-195248

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟