اختلافات بر سر مناصب دولتی؛ عامل تاخیر در تشکیل ائتلاف مشترک کُردی در عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گروه‌های سیاسی کُرد که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق حدود 60 کرسی به دست آوردند، به دلیل اختلاف بر سر مناصب دولتی تاکنون موفق به تشکیل ائتلافی واحد نشده‌اند.

گروه‌های سیاسی کُرد که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق حدود 60 کرسی به دست آوردند، تاکنون موفق به تشکیل ائتلافی واحد نشده‌اند، این در حالی است که رهبران کُرد همواره بر ورود به مذاکرات تشکیل دولت در بغداد در قالب ائتلافی واحد به عنوان نماینده اقلیم کردستان تاکید داشته‌اند.

برخلاف انتخابات پیشین که کُردها نخستین گروهی بودند که ائتلافی مشترک میان خود برای مذاکره درباره تشکیل دولت فدرال تشکیل می‌دادند، این بار اما اختلافات بر سر مناصب دولتی که عادتا سهم کُردهاست، مانع از تشکیل ائتلاف واحد شده است؛ از جمله مهم‌ترین این مناصب دولتی که اتحادیه میهنی آن را حق خود می‌داند و حزب دموکرات نیز به خاطر کرسی‌های پارلمانی بیشتر خود خواهان آن است، پست ریاست جمهوری است.

در این میان، اتحادیه میهنی از 16 سال پیش پست ریاست جمهوری عراق را در دست داشته است و «جلال طالبانی»، رئیس فقید این حزب از سال 2005 میلادی تا 2014 عهده‌دار این منصب بوده است، پس از وی، «فواد معصوم»، به مدت 4 سال تا 2018 بر کرسی ریاست جمهوری عراق نشست و بعد از او، «برهم صالح» تا کنون این پست را برعهده داشته است.

در همین رابطه، «محمود خوشنام»، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان بر وجود اختلافات سیاسی با حزب دموکرات کردستان به عنوان رقیب سنتی خود در اقلیم تاکید کرد و افزود: گفت‌وگوها بر سر تعیین‌تکلیف پست ریاست جمهوری و استانداری کرکوک ادامه دارد.

در مقابل، «ماجد شنکالی»، از رهبران حزب دموکرات کردستان اذعان کرد که منصب ریاست جمهوری یکی از پرونده‌هایی به شمار می‌رود که پیش از توافق باید، تعیین تکلیف شود.

شنکالی گفت: از دیگر پرونده‌هایی که حصول توافق را به تاخیر انداخته است، منصب استانداری کرکوک، سهمیه‌های انتخاباتی هر کدام از گروه‌های سیاسی کُرد پیروز در انتخابات است.

وی در ادامه بر اهمیت حصول توافق میان گروه‌های سیاسی کُرد و تشکیل ائتلافی واحد پیش از رفتن به بغداد برای مذاکرات تشکیل دولت تاکید کرد.

در همین ارتباط، منابع کُردی از تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به تفاهمات کُردی-کُردی در مرحله آتی تاکید کردند و افزودند: رهبران گروه‌های کُرد در نظر دارند تا دستیابی به تفاهمات را پیش از تایید نتایج انتخابات یا کمی پس از آن را تسریع بخشند تا در قالب ائتلافی واحد وارد مذاکرات برای تشکیل دولت آتی عراق شوند.

حزب دموکرات کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر عراق 31 کرسی، اتحادیه میهنی 14 کرسی و جنبش نسل جدید که به اپوزیسیون پیوسته است، 9 کرسی به دست آورد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟