توافق هسته‌ای ایران: مسیر رسیدن به توافق مملو از موانع است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
توافق هسته‌ای ایران: مسیر رسیدن به توافق مملو از موانع است

نشریه میدل ایست ای در تحلیلی به قلم مارکو کارنلوس به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

تیم بایدن ادعا می‌کند که سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست‌خورده است، با این وجود همچنان به استفاده از اهرم ادعایی برای دستیابی به توافقی بهتر از توافقی که ترامپ از آن کنار گذاشته بود، ادامه می‌دهد. زمان گران‌بهایی برای فکر کردن به یک توافق «بهتر» تلف شد که شامل برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌شد و البته هیچ‌کدام تحت پوشش توافق 2015 نبودند.

اکنون شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت بایدن ممکن است احتمال دستیابی به یک توافق موقت را که «کمتر در برابر کمتر» توصیف می‌شود را پیشنهاد خواهد کرد. بر این اساس، اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را متوقف کند، ایالات‌متحده و متحدانش می‌توانند برخی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد کنند و برخی معافیت‌های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه ارائه کنند. این مسئله تا حدودی زمان‌بر است، اما واکنش اسرائیل به چنین چشم‌اندازی منفی بوده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«روی‌هم‌رفته، دشوار است انکار این‌که همه این عوامل چگونه کاری جز تقویت قدرت ایران در مذاکرات آتی در وین نخواهند داشت. در نهایت، بدون روسیه و چین، هرگونه فشار تحریمی علیه ایران مؤثر نخواهد بود و واشنگتن برای مقابله با مسکو و پکن در مقابل تهران با مشکل فزاینده‌ای مواجه خواهد شد؛ و این در حالی است آمریکا که با آن‌ها بر سر اوکراین، بلاروس، تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ اختلافات جدی دارد. تنظیم اولویت‌های سیاست خارجی ایالات‌متحده دشوار شده است، به‌ویژه در زمانی که تصور می‌شود قدرت سخت و نرم آمریکا رو به افول است.»

 

https://www.middleeasteye.net/opinion/iran-nuclear-deal-path-agreement-fraught-obstacles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟