چرا مذاکرات هسته‌ای ایران قبل از شروع به پایان رسید؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا مذاکرات هسته‌ای ایران قبل از شروع به پایان رسید؟
مذاکرات قبل از شروع مذاکرات پایان یافته بود و بدون تغییر در استراتژی واشنگتن، تهران به زودی به یک کشور آستانه تسلیحات هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، در قیاس با سال ۲۰۱۷ (۱۲۰ میلیارد دلار)، ایران تنها ۴ میلیارد دلار ذخایرِ ارزی قابل‌دسترسی دارد. در سال ۲۰۱۸ م. دونالد ترامپ مشارکت ایالات‌متحده در توافق هسته‌ای را متوقف کرد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال نمود.

کارزاری که وضعیت مالی تهران را به‌صورت قابل‌توجهی تضعیف کرده است. این اقدامات ضمن کاهش یارانه‌ها، تظاهرات گسترده‌ای را برای پایان دادن به دیکتاتوری برانگیخت. در این راستا اندیشکده آمریکا بنیاد دفاع از دموکراسی در تحلیلی به قلم «ریچارد گلدبرگ» به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

پرزیدنت جو بایدن، کارزار فشار حداکثری سلف خود را با احترام حداکثری جایگزین کرد. بایدن امیدوار بود که حسن نیت. تهران را نه‌تنها به بازگشت به برجام، بلکه برای دستیابی به توافق بعدی که شامل محدودیت‌های شدیدتر نیز می‌شود، ترغیب کند. در تئوری، توافق بعدی به بسیاری از کاستی‌های برجام مهم‌تر از همه، عدم محدودیت برنامه موشکی ایران یا حمایتش از تروریسم و تمدید مفاد غروب توافق می‌پردازد؛ اما درواقع دولت بایدن، مهم‌ترین تحریم‌های خود را متوقف کرد و به ایران اجازه داد صادرات نفت خام خود را به چین به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

واشنگتن حتی میلیاردها دلار از دارایی‌های نظام را آزاد خواهد کرد تا به ایران اجازه دهد بدهی‌های خارجی خود را بپردازد. بایدن همچنین از انجام هرگونه اقدامی که به نظر او ممکن است تهران را تحریک کند و بازگشت به برجام را به خطر بیندازد، اجتناب کرده است. زمانی که ایران به نیروهای نیابتی خود در عراق و سوریه دستور داد تا به نیروهای آمریکایی و اهداف مرتبط حمله کنند، رئیس‌جمهور از اقدام تلافی‌جویانه اجتناب نمود.

ایران به‌جای پاسخگویی متقابل به خویشتن‌داری بایدن، از مماشات ایالات‌متحده بهره‌برداری نمود و ضمن افزایش حملات به مواضع آمریکا، برنامه هسته‌ای خود را بسیار فراتر از سطوحی که زمانی به‌عنوان خطوط قرمز احتمالی برای اقدام نظامی ایالات‌متحده تلقی می‌شد، پیش برد. تهران اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی‌سازی کرده و به درجه تسلیحات نزدیک می‌شود. ایران در کنار تولید فلز اورانیوم، دسترسی آژانس و تلاش‌های راستی آزمایی آژانس در سایت‌های کلیدی را مسدود کرده است.

با ورود دولت به دامی که خودش ساخته است، زمان آن فرا رسیده است که کنگره خواستار بازنگری سیاست در مورد ایران شود. این شامل اعمال حق قانونی خود برای بازنگری هر توافق هسته‌ای منعقدشده با ایران قبل از اینکه رئیس‌جمهور بتواند هرگونه تحریمی را لغو کند، می‌شود. کنگره باید هرگونه توافقی را که به تهران اجازه می‌دهد در مسیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سنگ‌اندازی کند و درخواست بررسی و نظارت کامل از فعالیت‌های قبلی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای ایران را ندهد، رد کند. فریب پایه‌ای برای یک توافق مؤثر نیست.

 

https://www.fdd.org/analysis/2021/12/01/iran-nuclear-talks/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟