حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران برای اسرائیل یک مأموریت غیرممکن است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران برای اسرائیل یک مأموریت غیرممکن است
با شروع مذاکرات هسته‌ای وین، اسرائیل باید تلاش کند تا با واشنگتن به توافقی دست یابد که به موجب آن، ایالات‌متحده چتر هسته‌ای خود را گسترش دهد و آشکارا آن را تصدیق کند.

همه طرف‌ها نسبت به شانس دستیابی به توافق بدبین هستند و واضح است که اسرائیل فاقد هرگونه توانایی واقعی و معتبر برای اقدام نظامی است. استقرار چتر هسته‌ای، تضمین نهایی بازدارندگی در برابر برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت موفقیت تهران در مونتاژ سلاح هسته‌ای، این احتمال وجود دارد که ایران اسرائیل را تهدید کند تا از آن امتیاز بگیرد.

با فرض اینکه نیروی هوایی اسرائیل قادر به فریب و اخلال در سامانه‌های پدافند هوایی ایران باشد، در طول حمله غافلگیرانه، جت‌های تهاجمی و بمب‌افکن‌ها باید به ده‌ها سایت هسته‌ای که ایران هوشمندانه در سراسر کشور پراکنده کرده است برسند و نابود کنند. (درحالی‌که برخی از نقاط خارج از دسترس اسرائیل می‌باشد). جنگنده‌های اسرائیلی قبل از حمله به سایت‌های هسته‌ای باید به مراکز فرماندهی و کنترل، مراکز ارتباطی و سیستم‌های ضد هوایی حمله کنند.

درمجموع، این یک مأموریت بسیار پیچیده و عملاً غیرممکن است که برای نیروی هوایی اسرائیل بسیار بزرگ می‌باشد. عملیات نظامی اسرائیل، محکومیت بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت و شاید حتی منجر به تحریم اسرائیل شود. مهم‌تر از آن، ایران توجیه قانونی برای بازسازی و توسعه مجدد برنامه هسته‌ای نظامی و مونتاژ سریع سلاح‌های هسته‌ای خواهد داشت که تاکنون از انجام آن خودداری کرده است. در چنین حالتی، جهان دیگر نمی‌تواند با آن مخالفت کند.

 ضعف دولت بایدن و عدم تمایل آن به رویارویی با ایران به این معناست که حتی در صورت دستیابی به یک توافق جدید، این توافق با نواقص زیادی همراه خواهد بود و این امر ایران را قادر می‌سازد تا به تقویت و پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. اگر توافقی حاصل نشود، وضعیت موجود ادامه می‌یابد و تهران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. این نیز بی‌ثباتی بزرگ را نشان می‌دهد. در این شرایط، اسرائیل باید شجاعت خود را برای پیشنهاد یک کنش خلاقانه نشان دهد.

اسرائیل باید گفت‌وگوی خود را با دولت بایدن به امید دستیابی به توافقی آغاز کند که در آن واشنگتن متعهد می‌شود به اسرائیل و سایر متحدان منطقه (در صورت تمایل) چتر هسته‌ای ارائه کند. این امر ایران را وادار می‌کند تا تشخیص دهد که اگر

تولید کند، نمی‌تواند از آن برای تهدید اسرائیل یا همسایگانش استفاده کند. تنها اشاره به چنین تهدیدی با تهدید آمریکا به انتقام مواجه خواهد شد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«یک چتر هسته‌ای آمریکا می‌تواند به اسرائیل اجازه دهد تا برنامه هسته‌ای خود را حفظ و ترس و عدم اطمینان را خنثی کند. توافق هسته‌ای بین واشنگتن و اورشلیم باید صرفاً در قلمرو هسته‌ای و نه جنگ‌های متعارف اعمال شود. به‌عبارت‌دیگر، چنین توافقی نباید آزادی اقدام نظامی اسرائیل را تضعیف کند. ایالات‌متحده باید به اسرائیل اجازه دهد که با ابزارهای متعارف و از طریق عملیات مخفیانه، با هدف تضعیف و عقب‌نشینی برنامه هسته‌ای و مخالفت با تلاش‌های تهران برای گسترش هژمونی منطقه‌ای، به عملیات علیه ایران ادامه دهد.»

 

 

https://www.haaretz.com/israel-news/striking-iran-s-nuke-sites-is-an-impossible-mission-for-israel-here-s-what-it-must-1.10426152

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟