مذاکرات هسته‌ای وین و ضرورت عملیاتی‌سازی پلن ب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مذاکرات هسته‌ای وین و ضرورت عملیاتی‌سازی پلن ب
مذاکرات توافق هسته‌ای ایران پس از پنج ماه از سر گرفته می‌شود، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که ایالات‌متحده پس از خروج اشتباه نیروهای نظامی‌اش از افغانستان و حملات بی‌پاسخ به دارایی‌های نظامی توسط گروه‌های نیابتی همسو با ایران، در وضعیت ضعیف‌تری نسبت به قبل قرار دارد.

در این راستا، واشینگتن اگزامینر در تحلیلی به قلم «نائومی لیم» به تبیین و بررسی مذاکرات هسته‌ای وین و ضرورت اجرای «پلن ب» توسط ایالات‌متحده و شرکایش پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

ایالات‌متحده از هرگونه فشاری که توسط ایران تحریک‌آمیز قلمداد می‌شود، عقب‌نشینی می‌نماید. سیاست مصالحه‌جویانه دولت بایدن، فشار اقتصادی علیه ایران را کاهش داده است. کارزار حداکثر احترام دولت بایدن با کمپین گسترش برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی در سطح منطقه پاسخ داده‌شده است. با ازسرگیری مذاکرات، ایران از طریق گسترش اورانیوم غنی‌شده و تعداد سانترفیوژها توانسته اهرم قدرت و فشار خود را در مذاکرات به‌صورت قابل‌توجهی افزایش دهد. اگرچه مقامات آمریکا از وجود «پلن ب» (در صورت شکست دیپلماسی) سخن می‌گویند، ولی مشکل اصلی این است که دولت بایدن نه‌تنها مهلتی برای مذاکره تعیین نکرده بلکه «پلن ب» را به‌صورت کامل شرح نداده است.

یکی از راهبردهای کلان ایران همواره ایجاد تفرقه بین قدرت‌های غربی با ایجاد ابهام و تردید در مورد نیات واقعی ایران است. آنچه ایران خواهان آن نیست، این مسئله است که آمریکا و سایر اعضای توافق هسته‌ای به این نتیجه برسند که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است یا این‌که ایران تمایلی به سازش ندارد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

««پلن ب» نه‌تنها باید تحریم‌های ایالات‌متحده، باید شامل تحریم‌های چندجانبه در سازمان ملل باشد. (مشابه آنچه در دولت بوش و اوباما وجود داشت). البته در کنار تحریم‌های اقتصادی، مسئله فشار نظامی بسیار مهم است. ایران باید باور کند که ما به هر طریقی مانع دستیابی آن‌ها به قابلیت هسته‌ای خواهیم شد. ایالات‌متحده باید برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت با شرکای اروپایی همکاری کند.»

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟