نقش ایران و چین در تشدید تنش بین اسرائیل و ایالات‌متحده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نقش ایران و چین در تشدید تنش بین اسرائیل و ایالات‌متحده

اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «اودد اران و شیمون استین» به تبیین و بررسی متغیرهای تنش‌زا در روابط اسرائیل و آمریکا پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

تهدیداتمی ایران، منازعه اسرائیل و فلسطین و روابط با چین ازجمله موضوعات اختلاف‌برانگیز ایالات‌متحده و اسرائیل بوده است. اسرائیل چگونه باید به این مسائل واکنش نشان دهد تا از یک‌سو منافع خود را حفظ کند و از سوی دیگر مراقب باشد که روابط با نزدیک‌ترین دوستش آسیب نبیند؟ هرگز توافق کاملی بین واشینگتن و اورشلیم بر سر تعدادی از مسائل اساسی که امنیت اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وجود نداشته است. تغییرات جمعیتی و سیاسی در ایالات‌متحده، بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید و کنترل هر دو مجلس کنگره، تغییرات جمعیتی و ایدئولوژیک در حزب دموکرات و تشدید دوقطبی شدن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، همه ازجمله متغیرهایی است که اسرائیل باید در بازنگری روابط با خود با ایالات‌متحده به آن‌ها توجه کند. آن‌ها بیانگر نیاز اسرائیل برای به روزرسانی سیاست خود در موضوعاتی است که در حال حاضر منبع تنش بین اسرائیل و دولت بایدن هستند: «‌برنامه هسته‌ای ایران، منازعه اسرائیل و فلسطین و روابط با چین»

ب) مناقشه اسرائیل و فلسطین: دولت بایدن تصمیمات اتخاذشده توسط ترامپ در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین را لغو کرد. به‌عنوان‌مثال ایالات‌متحده کمک‌های مالی خود به فلسطینیان را در سال جاری به مبلغ ۲۳۵ میلیون دلار بازگرداند که ۱۵۰ میلیون دلار آن از طریق آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک ارسال می‌شود. درحالی‌که پرزیدنت بایدن شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را لغو نکرده، اما اعلام کرده که کنسولگری در اورشلیم افتتاح خواهد کرد تا نماینده ‌ایالات‌متحده در تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. حتی اگر این تصمیمات از منظر قانونی و سیاسی بحث‌برانگیز هستند، اما دولت اسرائیل به‌خوبی عمل کرد که از به چالش کشیدن دولت در مورد تأمین بودجه به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک خودداری کرد. موضوع کنسولگری ازنظر حقوقی پیچیده‌تر است و اسرائیل باید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای هماهنگی با فلسطینی‌ها مانند افتتاح دفتر توسعه اقتصادی، دفتر منافع یا مرکز دانشگاهی – رفاهی ارائه کند.

مقامات اسرائیل باید تصویر وسیع‌تری را در نظر بگیرند که شامل رشد گروه‌های اقلیت در ایالات‌متحده می‌شود که اغلب با دانش سطحی تلاش می‌کنند تا اسرائیل را به چالش بکشند. بحث در کنگره آمریکا بر سر تصویب بودجه گنبد آهنین باید هشداری برای اسرائیل باشد. مجلس نمایندگان اکنون شامل قانون‌گذارانی است که به‌طور مداوم علیه اسرائیل تلاش کرده‌اند و برای نخستین بار در تاریخ روابط بین کشورها، آن‌ها توانستند تصویب کمک‌های امنیتی به اسرائیل را به تعویق بیندازند. بررسی این رویدادها در اسرائیل ممکن است محتوا و زمان تصمیم‌گیری در مورد ساخت‌وساز شهرک‌ها یا تعریف سازمان‌های غیردولتی فلسطینی به‌عنوان سازمان‌های تروریستی را تغییر دهد. علاوه بر این، دولت اسرائیل باید زمان خود را برای بررسی عمیق‌تر تغییرات در جامعه یهودیان آمریکا به‌خصوص نسل جوان اختصاص دهد. این نسل به دلایل مختلف روزبه‌روز بیشتر از اسرائیل ناراضی می‌شوند که اصلی‌ترین دلیل آن رد سیاست اسرائیل در قبال مسئله فلسطین می‌باشد.

ج) روابط اسرائیل با چین: گسترش روابط اقتصادی بین اسرائیل و چین در دهه گذشته و ورود شرکت‌های چینی به حوزه زیرساخت، وسایل نقلیه و فناوری‌های پیشرفته یکی از حوزه‌های اصلی اختلافات آمریکا و اسرائیل بوده است. معضل اصلی اسرائیل در این زمینه از یک‌سو به دنبال گسترش روابط اقتصادی با یکی از سه اقتصاد پیشرو جهان می‌باشد و از سوی دیگر مجبور به توجه به ملاحظات استراتژیک ایالات‌متحده است. اسرائیل باید همچنین مکانیزم‌های مورد استفاده توسط چندین کشور برای نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی و محدودسازی آسیب‌های امنیتی احتمالی فعالیت‌های اقتصادی یا دانشگاهی توسط کشورها یا شرکت‌های خارجی در قلمرو خود را مورد بررسی قرار دهد. همکاری بین‌المللی در مورد چنین موضوعاتی به یافتن راه‌هایی برای رسیدگی به چالش‌های مرتبط کمک خواهد کرد.

درمجموع واضح است که طیف موضوعاتی که در کانون اختلافات بین دولت اسرائیل و آمریکا قرار دارند، در شرایط کنونی آماده حل‌وفصل نیستند. در نتیجه حل‌وفصل موضوعات چالش‌برانگیز اجتناب‌ناپذیر است.

 

https://www.inss.org.il/publication/usa-israel-differences/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟