شک و تردید دولت بایدن در محکوم کردن اقدامات تروریستی ایران در عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نیروهای شبه‌نظامی نیابتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز یکشنبه برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق حملات پهپادی به منزل مسکونی وی ترتیب دادند.

وزارت خارجه ایالات‌متحده این اقدام تروریستی را محکوم کرد، ولی از ذکر عوامل آن اجتناب نمود. اگر دولت بایدن از واکنش شدید نسبت به این اقدام خودداری کند، باید انتظار داشت که تهران کارزار خشونت‌آمیز خود را برای براندازی نتیجه انتخابات سراسری ماه گذشته در عراق که منجر به شکستی تاریخی برای نیروهای طرفدار ایران شد، تشدید کند. اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی در تحلیلی به قلم «حسین عبدالحسین» به تبیین و بررسی اقدامات شبه‌نظامیان شیعه همسو با ایران در سوءقصد به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و ضرورت محکوم کردن این اقدام تروریستی ایران توسط دولت بایدن پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

از میان تمام ارتش‌ها و شبه‌نظامیان خاورمیانه، ارتشی که بیشتر از همه از پهپادهای انتحاری در حملات خود استفاده می‌کند، سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان نیابتی آن هستند. ازاین‌رو، اثرانگشت ایران در تلاش نافرجام برای حذف الکاظمی آشکارتر از آن بود که پنهان شود. تهران این حمله را محکوم کرد، اما پیام واقعی آن برای عراقی‌ها این بود که حمام خون در انتظار کسانی است که بر تشکیل دولتی اصرار دارند که نتایج انتخابات اکتبر را منعکس کند.

گروه‌های شبه‌نظامی ایران در عراق درصدد هستند تا دولت را تعطیل کنند. در اوایل نوامبر، شبه‌نظامیان در اعتراض به نتایج انتخابات در بغداد تحصن کردند. هنگامی‌که اعتراض آن‌ها موردتوجه قرار نگرفت، معترضان وابسته به شبه‌نظامیان سعی کردند به منطقه سبز، یک منطقه به‌شدت محافظت‌شده که محل اقامت مقامات ارشد عراقی و سفارت ایالات‌متحده است، حمله کنند. در مواجهه با گروهی که در حال پیشروی بودند، نیروهای امنیتی تیراندازی کردند و حداقل یک نفر را کشتند. اوباش عقب‌نشینی کردند، اما اختلافات با دستور ایران به ترور الکاظمی به اوج خود رسید. ایران و گروه‌های نیابتی آن اکنون در تلاش هستند تا مقصر این سوءقصد نافرجام را از بین ببرند.

دولت بایدن به‌جای اینکه به بغداد کمک کند تا عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد، فقط پیشنهاد کمک برای تحقیق در موردحمله کرد.

فقدان واکنش شدید ایالات‌متحده، احتمالاً ایران را متقاعد می‌کند که با دستور دادن به شبه‌نظامیان خود برای درگیر شدن در خشونت بیشتر، چیزی برای از دست دادن ندارد. هدف تهران ابطال نتایج انتخابات از طریق تشکیل کابینه‌ای دوستدار شبه‌نظامیان خواهد بود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«شیعیان، سنی‌ها، کُردها و کاندیداهای مستقلی که در انتخابات ماه گذشته پیروز شدند (اکثر کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند)، متعهد شدند شبه‌نظامیان (به‌ویژه حشدالشعبی) را منحل کنند. این ائتلاف چندقومیتی و چندفرقه‌ای از حمایت کامل آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی، برخوردار است. اگر واشنگتن و غرب با ائتلاف ضد ایران همراه شوند، ممکن است بتوانند بر تهران غلبه کرده و شبه‌نظامیان چالش آفرین را منحل نمایند.»

 

 

https://www.fdd.org/analysis/2021/11/10/biden-administration-hesitates/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟