لطفا فاجعه ترامپ – نتانیاهو – پمپئو را جمع کنید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
لطفا فاجعه ترامپ - نتانیاهو - پمپئو را جمع کنید
توافق آمریکا با ایران، تهران را به‌عنوان یک قدرت در آستانه هسته‌ای شدن نگه خواهد داشت و بسیار برای اسرائیل دشوار می‌شود که به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند چراکه به نقض توافق آمریکا می‌انجامد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به قلم «توماس فریدمن» در تبیین و بررسی اشتباهات دولت گذشته آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای می‌نویسد: «توافق آمریکا با ایران، تهران را به‌عنوان یک قدرت در آستانه هسته‌ای شدن نگه خواهد داشت و بسیار برای اسرائیل دشوار می‌شود که به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند چراکه به نقض توافق آمریکا می‌انجامد».

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

رهبران ایران، کاری کردند که ترامپ و پمپئو دریابند که کارشان در خروج از برجام، نه یک خودکشی که قتل‌عام بوده است. پس به سراغ چین رفتند تا نفتشان را بخرد و شروع به انباشت آن مقدار اورانیوم غنی‌شده کردند که آن‌ها را به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل کرد. همچنین ترامپ و پمپئو، هیچ طرح جایگزینی هم نداشتند.

تنها کاری که کردند، این میراث وحشتناک را تحویل جو بایدنِ بینوا دادند؛ اما بایدن هم به‌ویژه دستش را خوب بازی نکرد. به‌جای اینکه بلافاصله تصمیمات ترامپ را لغو کند و در برابر کاهش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، آمریکا را به پایبندی به برجام بازگرداند، درگیر یک جنگ بی‌معنی دیپلماتیک با ایرانی‌ها شد بر سر اینکه چه کسی باید گام نخست را بردارد. هم‌زمان هم با تمرکز فوریت دار، بر خروج از خاورمیانه – که نقطه آغازش افغانستان بود – هراسی به دل ایرانی‌ها نینداخت؛ بنابراین هیچ‌کس گام نخست را برنداشت و ایران به غنی‌سازی ادامه داد.

هراس اسرائیلی‌ها از این است که بایدن به یک نیمچه توافق با ایران برسد به این شکل که ایران همین سطح کنونی مواد شکافتی خود را حفظ کند و در عوض برخی تحریم‌های آمریکا برداشته شود. این کار، ایران را به‌عنوان یک قدرت در آستانه هسته‌ای شدن نگه خواهد داشت و بسیار برای اسرائیل دشوار می‌شود که به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند چراکه به نقض توافق آمریکا می‌انجامد.

این است که زیر میز، اسرائیلی‌ها تلاش دارند بایدن را وادار کنند که بزرگ‌ترین کارت خود را به بازی بگیرد؛ کارتی که ایرانی‌ها نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند: بمب‌های حجیم سنگرشکنِ GBU-57A/B که سی هزار پوند وزن دارند و نقطه زن هم هستند. این بمب‌ها می‌تواند ده‌ها فوت بتن را منهدم کند و هر کوهی را که تأسیسات ایران در عمق آن نهفته است، منفجر کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

‌«استدلال اسرائیلی‌ها این است که بایدن تنها درصورتی‌که خودش را به‌اندازه کافی به دیوانگی بزند تا ایرانیان خطر بمباران را جدی ببینند، می‌تواند احتمال بمباران را از میان ببرد! اما بایدن، لاف‌زن خوبی برای به‌کارگیری زور نیست. وی هراس دارد که هرگونه اشاره‌ای به اقدام نظامی علیه ایران، می‌تواند بهای هر گالن بنزین را در تعطیلات کریسمس به ده دلار برساند.»

 

 

https://www.nytimes.com/2021/11/30/opinion/trump-iran-nuclear-deal-us-israel.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟