ماموریت ویژه داعش برای ناامن سازی افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با وجود آن که طالبان طی حدود 4 ماه گذشته قدرت را در کابل در دست گرفته و اکنون این گروه مسئولیت تامین امنیت در سراسر افغانستان و بویژه پایتخت این کشور را برعهده دارد، اما تا کنون طالبان اقدام موثری برای مقابله با و جلوگیری از تکرار حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان انجام نداده است. 

عصر روز گذشته باردیگر کابل، پایتخت افغانستان شاهد یک انفجار دیگر بود. شاهدان عینی می‌گویند که هدف انفجار عصر روز گذشته در ساحه خیرخانه، از مربوطات حوزه پانزده‌هم شهر کابل، دو ماشین نظامی طالبان بوده اما به آنها آسیبی نرسیده است.

مسوولان امنیتی نیز این رویداد را تایید نموده و می‌گویند که انفجار ناشی از مین کنار جاده‌ای بوده است.

با وجود آن که درباره تلفات انفجار عصر روزگذشته گزارشی از تلفات اعلام نشده، اما انفجارهای پراکنده در پایتخت افغانستان به صورت موردی و هر روزه تکرار می شود.

فقط در هفته گذشته 5 مورد انفجار ثبت شده که به طور معمول در هرکدام از این انفجارها سه یا چهار کشته و یا زخمی گزارش می شود.

عمده حملات تروریستی و انفجارهای در غرب کابل اتفاق می افتد و غرب شهر کابل صحنه بیشترین انفجارهای تروریستی و تلفات شهروندان در این رویدادهای غیرانسانی است.

گستره حملات تروریستی متعدد در افغانستان

با وجود آن که طالبان طی حدود 4 ماه گذشته قدرت را در کابل در دست گرفته و اکنون این گروه مسئولیت تامین امنیت در سراسر افغانستان و بویژه پایتخت این کشور را برعهده دارد، اما تا کنون طالبان اقدام موثری برای مقابله با و جلوگیری از تکرار حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان انجام نداده است. در واقع در شرایطی که پایتخت افغانستان از نظر امنیتی شرایط مساعد و با ثباتی ندارد، به احتمال بیشتری وضعیت دیگر مناطق افغانستان نیز از نظر تامین امنیت ممکن است چندان مساعد نباشد. منابعی در شهرهای هرات و قندهار در گروه های مجازی تائید می کنند که اگرچه شدت انفجارها تروریستی در دیگر شهرهای افغانستان کمتر است، اما آن چه وضعیت امنیت در دیگر مناطق و شهرهای افغانستان را نامساعد کرده، سرقت و یا باجگیری افراد مسلح در پوشش نیروهای امنیتی است.

حتی چند روز پیش همزمان با برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در اسلام آباد پایتخت پاکستان، گروهی از قضات و کارمندان دستگاه قضایی و عدلیه افغانستان با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رهبران کشورهای منطقه از وضعیت ناامنی و بلاتکلیفی خود گلایه کرده و گفته بودند که از زمان روی کارآمدن طالبان برخلاف شعارهای مقامات این گروه، اما نه تنها امنیت شغلی ندارند، بلکه به صورت مداوم از سوی گروه های منتسب به طالبان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می گیرند.

حملات افراد مسلح حتی محدود به قضات نیست و دو روز پیش نیز یکی از خبرنگاران رسانه های مطرح افغانستان هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت. در واقع حمله علیه خبرنگاران رسانه در کابل به موضوعی عادی تبدیل شده و هر چند روز خبری از حمله به یکی از خبرنگاران منتشر می شود.

دایره حملات حتی محدود به شیعیان افغانستان هم نیست و حتی رهبران و بزرگان اهل سنت نیز قربانی حملات تروریستی در افغانستان هستند. اوایل همین هفته، منابع خبری از وقوع یک انفجار در حمله انتحاری به خودروی یکی از عالمان دینی در حوزه چهارم امنیتی شهر کابل خبر دادند که در نتیجه آن، ۴ تن زخمی شدند. وزارت کشور طالبان، با تأیید این خبر اعلام کرد: عبدالسلام عابد یکی از عالمان دینی در افغانستان از یک انفجار جان سالم به در برده اما او با ۳ تن از همراهانش زخمی شده‌اند. مولوی عبدالسلام عابد، استاد قرآن و حدیث، مسئول عمومی مؤسسه خیریه خدمات اجتماعی «احساس»، شخصیتی شناخته شده اهل سنت افغانستان نه تنها در جلسات دینی و تدریس قرآن، بلکه در حوزه‌های مختلف دیگری چون خدمات اجتماعی و کمک به فقرا و نیازمندان است. او علاوه بر تدریس و برگزاری جلسات مفاهیم قرآن کریم، در سال‌های اخیر ریاست یک نهاد خیریه خدمات اجتماعی به نام «احساس» را نیز بر عهده دارد که از این طریق منشاء خدمت به هزاران تن از مردم بی‌بضاعت افغانستان بوده است. با این حال این شخصیت معنوی و دینی اهل سنت افغانستان نیز از حملات تروریستی در این کشور در امان نیست و حمله به دیگر شخصیت ها و چهره های اهل سنت افغانستان بارها در چند ماه گذشته تکرار شده است.

داعش، ابزار ناامن سازی

ویژگی عمده حملات تروریستی این مقطع از افغانستان، پراکندگی و انجام حملات در مقیاس کوچک است. این حملات را به طور عمده گروه های منتسب به گروه تروریستی داعش سازماندهی و انجام می دهند و در مواردی نیز گروه های محلی وابسته به داعش مسئولیت این گونه حملات کوچک و پراکنده ولی متعدد را برعهده می گیرند.

گسترده قربانیان حملات تروریستی اخیر در افغانستان که علاوه بر شیعیان، اهل سنت افغانستان را نیز شامل می شود، نشان می دهد که داعش برای انتخاب قربانیان خود تفکیکی میان شهروندان قائل نمی شود و همه گروه ها و مذاهب اسلامی را هدف قرار می دهد.

با توجه به آن که این حملات در مقیاس کوچک ولی به طور مکرر انجام می شود، مشخص است که هدف اصلی انجام دهندگان این حملات ناامن نشان دادن اوضاع افغانستان و ادامه بی ثباتی در این کشور است.

ادامه این حملات از طرف دیگر به افزایش دلهره و احساس ناامنی در میان شهروندان افغانستان پساز خروج آمریکا منجر خواهد شد و این همان هدفی است که حامیان اصلی داعش یعنی کشورهای غربی و آمریکا بدنبال آن هستند.از طرف دیگر انتظار می رود که پس از پایان فصل سرما حملات تروریستی کوچک مقیاس در افغانستان بیشتر هم شود و لذا شایسته است که دولت همه شمول و فراگیر با حضور همه گروه ها در کابل هرچه زودتر تشکیل شود تا اوضاع افغانستان کمی سامان یابد.

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟