دلایل تاخیر در تشکیل دولت جدید کویت چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از گذشت بیش از یک ماه از ماموریت‌دهی امیر کویت به نخست‌وزیر مستعفی این کشور برای تشکیل دولت جدید اما هنوز کابینه جدید از پارلمان رای اعتماد نگرفته و آغاز به کار نکرده است.

پس از گذشت بیش از یک ماه از ماموریت‌دهی امیر کویت به «صباح الخالد»، نخست‌وزیر مستعفی این کشور برای تشکیل دولت جدید اما هنوز کابینه جدید از پارلمان رای اعتماد نگرفته و آغاز به کار نکرده است.

تعلل و تاخیر در اعلام اسامی وزرای جدید منجر به نوعی کشمکش سیاسی جدید در کویت به ویژه در پارلمان و میان شماری از نمایندگان شده است و در این بین، سکوت نخست‌وزیر در این باره ادامه دارد.

در این میان، تداوم تاخیر در اعلام دولت جدید می‌تواند به بروز خلا سیاسی و مدیریتی در کویت بیانجامد به خصوص که بسیاری از پرونده‌های مدیریتی و اقتصادی نظیر اپیدمی کرونا نیاز به تصمیمات دستگاه‌های مختلف دولتی دارد.

ملاحظات سیاسی

در همین رابطه، «عبدالعزیز سلطان»، نویسنده و پژوهشگر امور سیاسی تاکید دارد که ملاحظات سیاسی بسیاری در ورای تاخیر در تشکیل دولت کویت وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به برآوردهای خاص نخست‌وزیر درباره زمانبندی و وضعیت سیاسی کشور اشاره کرد.

سلطان در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تصریح کرد: از دیگر دلایل تاخیر در اعلام اسامی وزرای جدید باید به وجود اختلافات در خود دولت اشاره کرد افزون بر این، باید به انتظار الخالد برای روشن شدن نتایج تحقیقات برخی کمیسیون‌ها و کمیته‌های پارلمانی درباره مساله فساد اشاره کرد.

به گفته این پژوهشگر امور سیاسی کویت، تاخیر در تشکیل دولت جدید بر حیات سیاسی این کشور و به خصوص در درون پارلمان تاثیر می‌گذارد و علاوه بر بروز خلا سیاسی منجر به زمین ماندن برخی امور و پرونده‌ها می شود.

سلطان تاکید کرد نخست‌وزیر تعلل به خرج می دهد تا نتایج تحقیقات کمیته‌ای که توسط عبید الوسمی، نماینده پارلمان تشکیل شده است، روشن شود تا دولت جدید در برابر این فشارها در امان باشد.

وی در ادامه اظهار داشت علاوه بر موارد یاد شده، برخی دلایل فنی نیز در تاخیر به وجود آمده دخیل است از جمله اینکه نخست‌وزیر قصد دارد علاوه بر بررسی بیوگرافی وزرای پیشنهادی، معیارهایی دیگر نظیر رویکرد آنها، نداشتن پرونده‌های قضایی و اعتبار دانشگاهی که از آن مدرک‌شان را اخذ کرده‌اند، مدنظر قرار دهد.

خشم نمایندگان پارلمان

در برابر این تعلل صباح الخالد در اعلام اسامی جدید وزرای پیشنهادی، خشم و غضب بر نمایندگان پارلمان کویت سایه افکنده است و آنها خواستار تسریع در معرفی وزرا هستند.

در همین ارتباط، «بدر الحمیدی»، نماینده پارلمان کویت در توئیتی نوشت: از دولتی که به دنبال سیاست سهم‌خواهی و راضی کردن گروه‌های سیاسی است، حمایت نخواهیم کرد و ما امیدواریم که وزرایی متخصص، دارای دیدگاهی روشن و علمی برای برون‌رفت کشور از آشوب مدیریتی و فساد معرفی شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟