پهپادهای ایرانی سایه ترسناکی بر فراز عراق انداختند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از حمله پهپادی مسلحانه روز یکشنبه به اقامتگاه رسمی خود در بغداد که منجر به زخمی شدن هفت تن از نگهبانان وی شد جان سالم به در برد.

این حمله که شامل هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران بود، یک سوءقصد به الکاظمی و هر عراق دیگری بود که به دنبال کاهش نفوذ ایران و شبه‌نظامیان نیابتی آن در عراق می‌باشد. اگرچه هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما مقامات امنیتی عراق، شبه‌نظامیان عراقی موردحمایت ایران را که به‌طور فزاینده‌ای قدرت دولت ائتلافی ضعیف عراق را به چالش می‌کشند، مقصر دانستند.

آن‌ها مدعی شدند که کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق دو متهم اصلی این حملات می‌باشند. اندیشکده آمریکایی بنیاد هریتیج در تحلیلی به قلم «جیمز فیلیپس» به تبیین و بررسی سوء قصد به الکاظمی و آینده نقش شبه‌نظامیان شیعه عراق پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

حمله هواپیمای بدون سرنشین به اقامتگاه نخست‌وزیر بدون شک با افزایش تنش‌های سیاسی در داخل عراق مرتبط است. الکاظمی، روزنامه‌نگار سابق که قبل از منصوب شدن به‌عنوان نخست‌وزیر در ماه مه ۲۰۲۰ به‌عنوان رئیس اطلاعات عراق خدمت می‌کرد، بارها با شبه‌نظامیان طرفدار ایران که به دنبال کاهش نفوذشان بوده، درگیر شده است. اگرچه الکاظمی پیشرفت کمی در کاهش قدرت شبه‌نظامیان داشته است، اما نمایندگان شبه‌نظامی ایران از نمایش فاجعه‌بارشان در انتخابات 10 اکتبر عراق که در آن حدود دوسوم کرسی‌های خود در پارلمان عراق را از دست دادند، به‌شدت تضعیف شده‌اند.

اگرچه ائتلاف سیاسی آن‌ها زمانی به دلیل نقش شبه‌نظامیان در شکست داعش از حمایت سیاسی قابل‌توجهی برخوردار بود، اما اکنون بسیاری از حامیان سابق به دلیل نقش آن‌ها در دامن زدن به فساد و تیراندازی به معترضان مسالمت‌آمیز که به دنبال اصلاح دولت عراق بودند، به مخالفان شبه‌نظامیان تبدیل شده‌اند.

حمله به الکاظمی دو روز پس از درگیری در بغداد بین نیروهای دولتی و حامیان شبه‌نظامیان موردحمایت ایران صورت گرفت که به‌شدت به نتایج انتخابات اعتراض کردند. طغیان پرتاب سنگ و تبادل گلوله رخ داد که منجر به کشته شدن یک معترض و زخمی شدن تعداد زیادی دیگر و همچنین ده‌ها پرسنل امنیتی شد. قیس خزعلی، رهبر عصائب اهل الحق، الکاظمی را به دستور استفاده از گلوله جنگی علیه معترضان متهم کرد و گفت که نخست‌وزیر باید «بهای این قتل» را بپردازد.

سردار اسماعیل قاآنی چند ساعت پس از حمله پهپادی روز یکشنبه وارد بغداد شد تا با الکاظمی دیدار کند. اگرچه معلوم نیست که او به الکاظمی چه گفته است، اما فراتر از انکار مسئولیت ایران در این حمله – احتمالاً او به الکاظمی نسبت به اقدام علیه نیروهای نیابتی ایران هشدار داده است. اگر الکاظمی همکاری می‌کرد و از مقاومت در برابر تلاش‌های ایران برای تسلط بر عراق دست بکشد، حتی ممکن است قاآنی به الکاظمی پیشنهاد «حمایت» در برابر حملات بیشتر داده باشد. درحالی‌که قاآنی فاقد هاله ترسناک سلیمانی و همچنین کنترل بلامنازع او بر شبه‌نظامیان شیعه همسو با ایران است، اما اقدامات وی نشان‌دهنده علاقه شدید ایران به حفظ نفوذ خود در عراق بود. در مقابل، ایالات‌متحده با تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از الکاظمی حمایت کرد.

اگرچه ابراز حمایت دیپلماتیک و سیاسی آمریکا مهم است، اما برای خنثی کردن تهدیدات مرگبار ایران و شبه‌نظامیان نیابتی آن کافی نیست. مگر اینکه ایران مجبور شود بهای سنگینی برای مداخله‌اش در عراق بپردازد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«متأسفانه، دولت بایدن که بر احیای مذاکرات هسته‌ای با ایران متمرکز است، احتمالاً چشم خود را بر جنگ سایه ایران علیه دولت کاظمی می‌بندد، همان‌طور که ادامه حملات شبه‌نظامیان عراقی موردحمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی را کم‌اهمیت جلوه داده است. این واکنش تنها ایران را جسور می‌کند و آن را به انجام حملات نیابتی بیشتری در عراق و جاهای دیگر سوق می‌دهد.»

 

https://www.heritage.org/middle-east/commentary/iranian-drones-cast-intimidating-shadow-over-iraq

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟