چگونه ایالات‌متحده می‌تواند، دستورکار ایران را تغییر دهد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چگونه ایالات‌متحده می‌تواند، دستورکار ایران را تغییر دهد؟

نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی به قلم «لارنس جی هاس» در تبیین و بررسی مذاکرات وین و ضرورت تغییر راهبرد دولت بایدن می‌نویسد: «تعیین چارچوب گفتگو با ایران از سوی آمریکا نه‌تنها شانس تضمین یک توافق قوی توسط ایالات‌متحده را افزایش می‌دهد، بلکه همچنین به متحدان منطقه‌ای آمریکا اطمینان می‌دهد که واشنگتن آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

به‌طور مشخص، تیم بایدن باید برای تغییر ماهیت روابط ایران و آمریکا و افزایش شانس دستیابی به یک توافق هسته‌ای قوی باید پنج گام زیر را بردارد

ابتدا مذاکره‌کنندگان ایالات‌متحده باید بر مشارکت در گفتگوهای مستقیم با ایران تأکید کنند. واشنگتن بدون داشتن یک صندلی بر سر میز مذاکرات نمی‌تواند به‌طور کامل از منافع خود در مذاکرات هسته‌ای دفاع کند و ایالات‌متحده بیش از آنکه به یک رهبر جهانی شبیه باشد، شبیه یک درخواست‌کننده است.

یک ضرب‌الاجل برای پایان رساندن توافق تعیین کنید: واشنگتن باید به تهران هشدار دهد که زمان در حال اتمام است، باید تاریخ مشخصی را تعیین کند که تا آن زمان طرفین باید به توافق برسند. مقامات آمریکایی باید تأکید کنند که در صورت عدم توافق تا آن تاریخ، ایالات‌متحده هیچ نقشی در مذاکرات آینده نخواهد داشت. چنین موضعی برای رهبران ایران روشن می‌کند که زمان محدودی برای دستیابی به توافقی که تحریم‌ها را لغو می‌کند، دارند و اگر ضرب‌الاجل بدون توافق پایان یابد، واشنگتن آزاد خواهد بود که هر گامی را بدون نگرانی در مورد تأثیر آن‌ها بر مذاکرات آتی با تهران انتخاب کند.

برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کنید تا اجازه بازرسی‌های بین‌المللی بدون مانع را بدهد.

ایالات‌متحده باید مشخص سازد که اگر تهران با خواسته‌های غیرواقعی به طولانی کردن مذاکرات ادامه دهد، فراتر از تحریم‌های کنونی، هزینه‌ای را پرداخت خواهد کرد. ایالات‌متحده می‌تواند اقداماتی را برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد یا از اقدامات خرابکارانه اسرائیل در آینده بیشتر حمایت خواهد کرد.

درعین‌حال، واشنگتن می‌تواند با متحدان منطقه‌ای در مانورهای نظامی مشترک که عزم ایالات‌متحده را به نمایش بگذارد، بپیوندد. گام‌های تهاجمی ازاین‌دست، تهدید به اقدام نظامی را معتبرتر می‌سازد.

سایر رفتارهای ایران را برجسته کنید. تهدید ایران هسته‌ای به‌طور جدایی‌ناپذیری با ماهیت نظام آن گره‌خورده است. تهران از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند، برای بی‌ثبات‌کردن دولت‌های عرب سنی و نقض حقوق بشر در داخل تلاش می‌کند.

 

https://www.newsweek.com/how-washington-can-flip-script-iran-opinion-1654910

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟