«جنبش اسلامی» تشکل تعیین کننده در تشکیل دولت جدید اسرائیل می شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
براساس تازه ترین نظرسنجی ها جنبش اسلامی به ریاست منصور عباس می تواند عاملی تعیین کننده میان دو جبهه منازع مدافع نتانیاهو و مخالف وی باشد.

اگر نتایج انتخابات آتی اسرائیل همان چیزی باشد که نظرسنجی های کنونی نشان می دهد، حزب «جنبش اسلامی» می تواند به کفه ای تبدیل شود که ائتلافش با هر گروه برای تشکیل دولت جدید تعیین کننده خواهد بود.

براساس تازه ترین نظرسنجی ها جنبش اسلامی می تواند عاملی تعیین کننده میان دو جبهه منازع مدافع نتانیاهو و مخالف وی باشد.

جنبش اسلامی این بار در لیستی جدا از «لیست مشترک» احزاب عربی در انتخابات شرکت کرده است. «منصور عباس»، رئیس این جنبش، تأکید کرده که با جدا شدن از لیست مشترک  می تواند نتایج بهتری را در انتخابات به دست آورد.

اعراب اسرائیل (فلسطینیان 1948) 19 درصد از ساکنان این سرزمین را تشکیل می دهند اما به علت نسبت بالای کودکان در میانشان فقط 15 درصدشان حق شرکت در انتخابات را دارند و بر اساس نظرسنجی ها 18 کرسی از 120 کرسی کنست را از آن خود خواهند کرد.

در انتخابات گذشته احزاب عربی ائتلافی تحت عنوان «لیست مشترک عربی» تشکیل دادند و رئیس این لیست، «ایمن عوده» گفت که این لیست با هدف تأثیرگذاری بر حیات سیاسی اسرائیل به نفع مسائل مربوط به صلح و برابری و دموکراسی تشکیل شده است.

این اهداف باعث شد که اعراب به شرکت در انتخابات تشویق شوند و با حضور 64 درصدی خود 15 کرسی را به دست آورند و از نخست وزیری «بنی گانتس» حمایت کردند تا نتانیاهو به حکومت نرسد.

اما این طرح با ائتلاف گانتس و نتانیاهو شکست خورد هرچند بعدا نتانیاهو به گانتس هم پشت کرد و در نتیجه کار به اجرای انتخابات مجدد کشید و نتانیاهو برای تضمین ماندن خود در حکومت در پی نابودی مخالفانش برآمد.

اولین قربانی این ماجرا گانتس بود که با ورود به ائتلاف نتانیاهو از 33 کرسی ای که در کنست داشت فقط 17 کرسی براییش ماند و اکنون پیش بینی می شود که در انتخابات 4 کرسی به دست آورد و بسیاری این را به معنای پایان حیات سیاسی وی دانسته اند.

وضعیت گدعون ساعر که از لیکود جدا شد و حزب تازه ای راه انداخت هم چندان بهتر نیست و براساس تازه ترین نظرسنجی ها وی 9 کرسی خواهد داشت. حزب راستی افراطی نفتالی بنت هم احتمالا بیش از 10 کرسی نخواهد داشت، به خصوص که نتانیاهو تلاش بسیاری برای از هم پاشیدن لیست انتخاباتی آنها انجام داده و دست کم دو حزب را از آن جدا کرده است.

او در این راستا سراغ ائتلاف عربی هم رفت و در اقدامی که کمتر کسی باور می کرد جنبش اسلامی را که از اصلی ترین گروه های آن بود جدا کرد.

این جدایی در ماجرای تصویب بودجه 2021 آشکار شد که طی آن منصور عباس در مقام نایب رئیس کنست اجازه رأی گیری دوباره برای تشکیل کمیته تحقیقات پارلمانی پیرامون تخلفات مالی نتانیاهو را نداد. عباس پس از آن طی اظهاراتی تأکید کرد که آماده همکاری با نتانیاهو و حتی جلوگیری از سقوط دولت اوست به این شرط که در ازای آن چیزی از دولت نصیب اعراب شود.

عباس در مصاحبه با یک نشریه اسرائیلی نیز تأکید کرد که افکار عمومی اعراب ساکن اسرائیل نشان می دهد که آنها انتظار دارند رهبرانشان در اداره حکومت سهیم شوند و «از حالت انفعالی و سروصدا کردن بی فایده» بیرون بیایند.

او گفت که برای اثرگذاری در صحنه سیاسی باید وارد یک تعامل واقع بینانه با گزینه های موجود شد، «در اسرائیل حکومتی دست راستی حاکم است و اگر حقوق شهروندان عرب را مطالبه می کنیم باید سراغ حکومت برویم و با آن داد و ستد کنیم».

وی افزود که قدرت سیاسی با در حاشیه نشستن و تماشاچی بودن به دست نمی آید بلکه باید وارد میدان شد و با مذاکره و چانه زنی به حقوق دست یافت.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که جنبش اسلامی 4 کرسی در مجلس به دست خواهد آورد و جبهه نتانیاهو و مخالفانش هر کدام 58 کرسی خواهند داشت. در صورت تحقق چنین نتیجه ای ائتلاف جنبش اسلامی با هر طرفی برای تشکیل دولت تعیین کننده خواهد بود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟