بحران اردن و نگرانی‌های عربستان از تداوم بازداشت مشاور بن سلمان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عربستان به شدت هر گونه ارتباط با اختلافات بی‌سابقه اخیر در درون خاندان پادشاهی اردن را رد کرده اما بازداشت «باسم عوض الله»، مشاور پیشین ولیعهد سعودی منجر به نگرانی‌های ریاض شده است و در همین رابطه منابع آگاه خبر داده‌اند که مقامات سعودی در حال اعمال فشار برای آزادی عوض الله هستند.

دولت اردن در چهارم ماه آوریل جاری، شاهزاده حمزه (41 ساله) و ولیعهد پیشین این کشور را و تقریبا 20 نفر دیگر از جمله باسم عوض الله رئیس پیشین دیوان پادشاهی را به دست داشتن در «طرح‌های خرابکارانه» با هدف «برهم زدن امنیت و ثبات» اردن متهم کردند و به جز شاهزاده حمزه، بقیه متهمان را بازداشت کردند.

باسم عوض الله که پیشتر عهده‌دار وزارت برنامه‌ریزی اردن هم بوده است، نقشی اساسی در مدیریت وضعیت اقتصادی این کشور ایفا کرد، وی در سال 2008 میلادی به دبی نقل مکان کرد و در آنجا شرکت «طموح» را تاسیس کرد و وارد فعالیت‌های تجاری شد؛ بر اساس گزارش‌های موجود، وی با بسیاری از سیاستمداران اماراتی و سعودی در ارتباط بوده است.

در همین رابطه، ریاض پس از تحولات اخیر اردن، حمایت کامل خود از امّان را اعلام کرد.

در این میان، مسئولان سعودی به شدت گزارش‌های رسانه‌های غربی در ارتباط این کشور با اختلافات علنی میان پادشاه اردن و برادر ناتنی و ولیعهد پیشین این کشور را رد و تاکید می‌کنند: اختلافات این چنینی می‌تواند آثار خطرناکی بر دیگر خاندان‌های پادشاهی منطقه داشته باشد.

این بحران در حالی در اردن به وقوع پیوست که اغلب ساکنان این کشور دارای ریشه فلسطینی هستند و این امکان وجود دارد که هرگونه همگرایی میان اسرائیل و عربستان بر قیمومیت خاندان هاشمی بر اماکن مقدسه در بیت المقدس از جمله مسجد الاقصا تاثیر بگذارد.

عربستان: اختلافات در اردن به مصلحت ما نیست

در همین راستا، منبعی نزدیک به دستگاه حاکمه عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس پرس تاکید کرد: اردن و ریاض دو هم‌پیمان قدیمی در منطقه هستند و بی‌ثباتی در این کشور به هیچ عنوان به مصلحت ریاض نیست.

در این میان، پس از بروز تحولات اخیر در اردن، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه سغودی در راس هیاتی به اردن سفر کرد و بر حمایت این کشور از امّان در مقابله با همه چالش‌ها تاکید کرد.

به گفته منبع یاد شده، این سفر بن فرحان پس از آن انجام شد که مسئولان سعودی احساس کردند «پادشاه اردن احتمال دارد تحت تاثیر شایعات مختلف قرار بگیرد لذا شخصا و نه تلفنی برای رفع سوء تفاهم‌ها اقدام کردند.

اما منابع آگاه دیگر از این مذاکرات و گفت‌وگوهای بن فرحان در امّان تاکید دارند که هیات سعودی در اردن تلاش کرد تا با اعمال فشار، باسم عوض الله را که دارای تابعیت اردنی و سعودی است و از شخصیت‌های نزدیک به بن سلمان به شمار می‌رود، آزاد کنند.

بازداشت عوض الله به وجهه عربستان خدشه وارد می کند

عوض الله که شخصیتی جنجالی در اردن به شمار می‌رود؛ پیشتر فرستاده ویژه پادشاه اردن در عربستان بود و به گفته منابع آگاه، با بن سلمان مناسبات شخصی دارد.

در همین رابطه، «بروس ریدل»، از افسران سابق سی آی ای امریکا به فرانس پرس گفت: وزیر امور خارجه سعودی به تنهایی برای آوردن باسم عوض الله به اردن نرفت بلکه مدیر دستگاه اطلاعاتی عربستان و مدیر دفتر بن سلمان نیز وی را در این سفر همراهی می کردند.

ریدل افزود: حضور عوض الله در زندان به وجهه عربستان در اردن و خارج از این کشور لطمه وارد می‌کند چرا که شک و تردیدها درخصوص ارتباط عربستان در این کودتا را تقویت می کند.

در همین ارتباط، «بسمه المونی»، استاد دانشگاه واترلو کانادا معتقد است که عوض الله برای سعودی‌ها شخصیتی مهم محسوب می شود زیرا وی از طرح‌های اقتصادی عربستان، سیاست و راهبردها این کشور اطلاع و آگاهی دارد.

به گفته المونی، بازداشت عوض الله توجه‌ها از رقابت در درو خاندان پادشاهی اردن را به دخالت احتمالی طرف‌های خارجی معطوف می کند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟