نگرانی‌های امنیتی از اعلام زودهنگام اسامی نامزدهای انتخاباتی در عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
احزاب و گروه‌های سیاسی سنتی عراق در تلاش برای به تعویق انداختن اعلام اسامی نامزدهای خود در انتخابات پارلمانی هستند که در دهم اکتبر آتی برگزار خواهد شد.

احزاب و گروه‌های سیاسی سنتی عراق در تلاش برای به تعویق انداختن اعلام اسامی نامزدهای خود در انتخابات پارلمانی هستند که در دهم اکتبر آتی برگزار خواهد شد.

در این میان، ناظران و تحلیلگران سیاسی درخصوص دلایل این امر معتقدند که نگرانی‌های امنیتی و ترس از جان نامزدها و نیز اعتماد اندک این احزاب به امکان پیروزی این افراد همانند دوره‌های گذشته از جمله دلایل عدم اعلام اسامی این افراد است.

احزاب مذکور به کمیساریای عالی انتخابات گفته‌اند که تمایل دارند اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی خود را به تعویق بیندازند؛ امری که با مخالفت کمیساریای عالی انتخابات مواجه شده و «جمانه غلای»، سخنگوی این نهاد درخواست مذکور را «غیر قانونی» دانسته است.

کمیساریای عالی انتخابات در آخرین بیانیه خود که روز پنجشنبه گذشته صادر شد، تاکید کرد: زمان پذیرش فهرست نامزدهای احزاب و فراکسیون‌های سیاسی تا 17 آوریل خواهد بود همچنین زمان ثبت ائتلاف‌های سیاسی نیز تا یک مه تداوم خواهد داشت.

در همین رابطه، «عباس صروط»، نماینده پارلمان عراق در سخنانی به ترس فراکسیون‌های سیاسی از اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی خود اذعان کرد و گفت:برخی گروه‌های سیاسی هنوز درخصوص انتخاب نامزدهای خود در بعضی از حوزه‌های انتخاباتی تصمیم‌گیری نکرده‌اند به خصوص که مذاکرات برای تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی همچنان ادامه دارد.

صروط گفت: همچنین نگرانی‌هایی درخصوص نامزدها وجود دارد به ویژه که انتخابات آتی به شیوه حوزه‌های متعدد انتخابی برگزار خواهد شد و هر فراکسیون باید یک نامزد در هر حوزه معرفی کند لذا اگر نامزدی مورد هدف قرار گیرد، فراکسیون مذکور کرسی احتمالی خود در آن حوزه انتخابیه را از دست خواهد داد بنابراین اعلام اسامی نامزدها در زمانی بسیار نزدیک به انتخابات صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر، «وائل الحازم»، تحلیلگر امور سیاسی عراق معتقد است که درخواست احزاب از کمیساریای انتخابات برای عدم اعلام نامزدها «امری مشکوک است.»

الحازم در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: در چارچوب این درخواست احتمالات دیگری هم مطرح می‌شود از جمله نگرانی از جان نامزدها و عدم اعتماد احزاب و خود نامزدها اما کمیساریای عالی انتخابات از لحاظ قانونی ملزم به محرمانه نگه داشتن اسامی نامزدها نیست به خصوص که در هفدهم ماه جاری فرصت ثبت‌نام برای افراد به پایان می رسد تا کمیساریا ظرف 15 روز به بیان نظرات خود درخصوص نامزدها و سلامت کارنامه‌ها آنها بپردازد و پس از آن اسامی را اعلام کند.

وی درباره گروه‌های سیاسی تازه‌تاسیس و برآمده از اعتراضات مردمی گفت: این گروه‌ها نیز تمایلی به اعلام اسامی نامزدهای خود ندارند و علت این امر، نگرانی از عملیات ترور آنهاست به خصوص که برخی گروه‌های مسلح به هر شیوه‌ای شده در صدد سرکوب این گروه‌ها هستند لذا اعلام اسامی نامزدهایشان در مقطع کنونی، خطر بزرگی برای برخی فعالان اجتماعی و تظاهرات‌کنندگان به شمار می رود.

الحازم تصریح کرد: از سوی دیگر گروه‌های سیاسی تازه‌تاسیس منابع مالی کافی برای حمایت از نامزدهای خود ندارند و تنها چشم به کمک‌های مردمی دوخته‌اند لذا ایده اعلام زودهنگام اسامی چه از سوی کمیساریای عالی انتخابات یا خود گروه‌ها مستلزم برنامه‌ریزی مالی است.

اما به نظر می آید کمیساریای عالی انتخابات نظر دیگری دارد، به طوری که سخنگوی این نهاد در سخنانی اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات پس از تکمیل فرآیند ثبت نام و بررسی، اسامی را اعلام خواهد کرد تا احزاب کارزار تبلیغاتی خود را آغاز کنند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟