واکنش های داخلی و خارجی به ترور فعال مدنی در کربلا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این حادثه موجی از خشم عمومی در پی داشت و شماری از معترضان با تجمع در مرکز کربلا لاستیک خودروها را آتش زده و علیه دولت شعار سردادند.

ترور «ایهاب الوزنی» فعال مدنی عراقی در کربلا بار دیگر رویارویی نیروهای مدنی عراق با گروه‌های مسلح که متهم اصلی ترورها دانسته می‌شوند را پررنگ کرده است.

براساس بیانیه رسمی واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق بامداد روز گذشته چند فرد مسلح سوار بر موتورسیکلت الوزنی را دربرابر خانه‌اش در کربلا ترور کردند.

این حادثه موجی از خشم عمومی در پی داشت و شماری از معترضان با تجمع در مرکز کربلا لاستیک خودروها را آتش زدند و علیه دولت شعار سردادند.

همزمان منابع خبری از کشیدن شدن تظاهرات به اطراف کنسولگری ایران در کربلا خبر داده و گفتند که معترضان با یورش به کنسولگری دیوار آن را آتش زدند.

به گفته منابع خبری این آتش سوزی در خارج از کنسولگری صورت گرفته و با حضور نیروهای واکنش فوری معترضان از اطراف کنسولگری متفرق شده‌اند.

ساعاتی پیش از این تظاهرات کنسولگری ایران در کربلا با انتشار بیانیه‌ای بدون نام آوردن از الوزنی «حادثه تروریستی شب گذشته در کربلا» را محکوم کرد.

سفارتخانه های امریکا و انگلستان نیز با انتشار بیانیه هایی این حادثه را به شدت محکوم کردند.

«حسین هادی»، فعال مدنی در استان کربلا، تأکید کرد که الوزنی در مدت اخیر تلاش بسیاری برای متقاعد کردن نیروهای مدنی و مردم به شرکت در انتخابات کرده بود.

او گفت که گروهی از نیروهای سیاسی برآمده از تظاهرات قرار است تا ساعات آینده با برگزاری نشستی درباره حضور خود در انتخابات در سایه ازسرگیری موارد ترور تصمیم بگیرند.

حزب کمونیست عراق با انتشار بیانیه‌ای مشارکت خود در انتخابات را به تعلیق درآورد و تأکید کرد که در چنین شرایط پرمخاطره‌ای به نظر نمی‌آید که فضا برای برگزاری انتخابات آزاد و شفافی که در آن همه نامزدها و رأی‌دهندگان امکان بیان آزادانه نظر خود را داشته باشند فراهم باشد.

جنبش «البیت الوطنی» از گروه‌های برآمده از تظاهرات نیز اعلام کرد که انتخابات را تحریم می‌کند.

«فائق الشیخ علی» از نیروهای سیاسی عراق و رئیس حزب «الشعب للصلاح» هم که الوزنی عضو آن بود اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات انصراف می‌دهد و از انقلابیون اکتبر خواست که آنان هم انصراف دهند و «خود را برای تکمیل انقلاب در ماه‌های آینده آماده کنند».

بسیاری از نیروهای سیاسی عراق نیز با انتشار بیانیه‌هایی این حادثه را به‌شدت محکوم کردند و خواستار اقدام دولت در شناسایی و محاکمه عاملان آن شدند.

سیدعمار الحکیم، رهبر ائتلاف عراقیون، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که این حادثه جنایتکارانه و حوادث مشابه آن که فعالان سیاسی و رسانه‌ای را هدف قرار می‌دهد دولت را دربرابر مسئولیت پیگیری مجدانه این پرونده و جلوگیری از اجرای نقشه‌های مشکوک توسط برخی گروه‌ها قرار می‌دهد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت که برگزاری انتخابات شرایط خاصی دارد و ترور مانع از تحقق این شرایط می‌شود و ترور روش بزدلان و کسانی است که می‌خواهند به کشور آسیب بزنند.

او از دولت خواست که جنایتکاران را فورا به سزای عملشان برساند و از همگان خواست که خویشتنداری و تحمل کنند و افزود که هربار انتخابات نزدیک می‌شود نیروهای شرور با آدم کشی و ترور و شایعه‌پراکنی و امثال آن وارد عمل می‌شوند. وی از مردم خواست که به این تحریک‌ها بی اعتنا باشند و بدانند که آنان انبانشان خالی شده است.

از سوی دیگر، شبکه «الفرات» از ترور خبرنگار خود در دیوانیه خبر داد. «احمد حسن» که براساس گزارش الفرات نیوز از زیارت امام کاظم(ع) در بغداد به دیوانیه برمی گشت در نزدیکی منزل خود ترور شد.

حال وی وخیم گزارش شد و وی به همین علت برای درمان به بغداد منتقل شده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟