پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره عراق: ماموریت هیئت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق تمدید شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به همه مصوبات گذشته مرتبط با عراق و تاکید بر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور قطعنامه ای را درخصوص عراق به تصویب رساند.

شورای امنیت همچنین از جامعه بین المللی خواست با توجه به تلاش های بشردوستانه و در جهت تحقق ثبات و بازسازی و توسعه عراق، به کمک به این کشور پایبند باشند.

در پیش نویس قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره عراق آمده است:

1- ماموریت هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق تا 27 مه 2022 تمدید می شود.

2- نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و این هیئت با توجه به نامه وزیر امور خارجه دولت عراق در 11 فوریه 2021 به شورای امنیت به موارد زیر اقدام خواهند کرد:

الف- تامین تیمی وابسته به سازمان ملل و با کارمندان اضافی، قوی و اعلام شده، پیش از انتخابات آتی عراق برای نظارت بر انتخابات با گسترده ترین پوشش جغرافیایی ممکن با هدف تداوم کمک به عراق در انتخابات به شیوه ای که احترام به حاکمیت عراق حفظ شود.

ب- مشارکت دادن ناظران بین المللی و منطقه ای از طرف های سومی که دولت عراق از آنها دعوت کرده است.

ج- راه اندازی کمپینی راهبردی از سوی سازمان ملل برای آگاهی بخشی به راه دهندگان عراقی و مطلع کردن آنها از جدیدترین اخبار درباره آمادگی های انتخابات.

3- گزارشی درباره انتخابات در عراق و کمک هایی که هیئت نمایندگی سازمان ملل کرده باید ظرف مدت حداکثر 30 روز پس از پایان انتخابات به دبیرکل سازمان ملل ارائه شود.

4- از نماینده ویژه دبیرکل و هیئت نمایندگی سازمان ملل درخواست می شود بنابر درخواست دولت عراق به اقدامات زیر مبادرت کند:

الف-اعطای اولویت به مشورت، حمایت و کمک به دولت و ملت عراق برای تقویت گفت وگوی سیاسی فراگیر و آشتی در سطح ملی و در سطوح جوامع محلی با مراعات مشارکت جامعه مدنی و با مشارکت کامل، یکسان و مؤثر زنان.

ب- ارائه مشورت، حمایت و کمک بیشتر به دولت و کمیساریای عالی مستقل انتخابات در تلاش هایشان برای برنامه ریزی و برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم.

ب1-مشورت، حمایت و کمک بیشتر به دولت و پارلمان عراق در خصوص بررسی قانون اساسی و اجرای احکام آن و همچنین اتخاذ اقداماتی برای حل و فصل اختلافات برسر مرزهای داخلی مورد مناقشه.

ب2-مشورت، حمایت و کمک بیشتر به دولت عراق در جهت تلاش هایش برای اصلاح بخش امنیتی و اولویت دادن به برنامه ریزی، تامین مالی و تلاش برای تقویت سلطه حکومت و برنامه های ادغام اعضای سابق در نیروهای مسلح.

ب3-مشورت، حمایت و کمک بیشتر به دولت عراق در خصوص ممکن ساختن گفت وگو و همکاری در سطح منطقه ای در زمینه های امنیت مرزها، انرژی، تجارت، محیط زیست، آب، تغییرات آب و هوایی، زیرساخت ها، بهداشت عمومی و پناهندگان.

ج-همکاری با دولت عراق در جهت تقویت و حمایت از موارد ذیل:

ج1- هماهنگی و تامین کمک های بشردوستانه و پزشکی.

ج2-هماهنگی و اجرای برنامه هایی برای بهبود توانایی عراق در تامین خدمات مدنی و اجتماعی اساسی از جمله بهداشت و آموزش.

ج3-تلاش های عراق، بانک بین المللی، صندوق بین المللی پول و طرف های دیگر در زمینه اصلاحات اقتصادی و توانمندسازی و آماده سازی شرایط مناسب در جهت تحقق توسعه پایدار و بازسازی.

ج4-کمک های آژانس ها، صندوق ها و برنامه های سازمان ملل در دستیابی به اهداف بیان شده در این مصوبه.

د-تقویت بازپرسی و حمایت از حقوق بشر و اصلاحات قضایی و حقوقی در سایه احترام کامل به حاکمیت عراق و در جهت تحکیم حاکمیت قانون و بهبود مدیریت در عراق و حمایت از اقدامات تیم تحقیقاتی سازمان ملل برای تقویت بازپرسی از جرائم داعش.

ه- بررسی مساله تعمیم دادن به دیدگاه جنسیتی به عنوان مساله ای فراگیر در بخش های مختلف و کمک به دولت عراق برای تضمین مشارکت و ورود و نمایندگی زنان در همه سطوح تصمیم گیری.

و-ملاحظه اهمیت تعامل با کودکان آسیب دیده از درگیری مسلحانه به عنوان قربانیان درجه یک و تشویق دولت عراق و تیم قطری سازمان ملل به تقویت حفاظت از کودکان.

ز- تشویق دولت عراق و دولت اقلیم کردستان به اجرای توافقشان در رابطه با بودجه 2021 و مذاکره برای توافق بر سر سایر مسائل مورد اختلاف.

5-شورای امنیت تاکید می کند که امنیت کارمندان سازمان ملل عاملی اساسی برای انجام ماموریت های این هیئت در عراق است و دولت عراق باید به تامین امنیت سازمان ملل در عراق ادامه دهد.

6-شورای امنیت در صورت درخواست دولت عراق به تبیین ماموریت هیئت نمایندگی سازمان ملل و ارائه گزارشات مرتبط با آن، در 27 مه 2022 یا پیش از آن مبادرت خواهد کرد.

7- از دبیرکل درخواست می شود هر 3 ماه یک گزارش از پیشرفت حاصله دررابطه با همه مسئولیت های محول شده به هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق ارائه دهد.

8- مصوب می شود که این مساله تحت بررسی دبیرکل سازمان ملل باشد.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟