تلاش مصر و اردن برای واداشتن حماس به ورود مشروط به روند سیاسی فلسطین با حمایت امریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مقامات مصری در پی پایان دادن به تشتت در مواضع سران حماس به خصوص درباره آتش بس اخیر با اسرائیل و پایان اظهار نظرهای متناقض سران حماس هستند.

 مصر که نقش تأثیرگذار منطقه ای خود را بازیافته، با دعوت از «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، می کوشد که این گروه را به خود نزدیک تر کند.

روزنامه فرامنطقه ای «العرب»، چاپ لندن، با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه خبر داد که قرار است اردن هم پس از مصر از هنیه دعوت کند و ایالات متحده نیز از تلاش مشترک مصر و اردن برای جلب حماس به میز مذاکره و وارد کردن مشروط آن در نظام سیاسی فلسطین حمایت می کند.

منابع مصری تأکید کرده اند که مقامات مصری در پی پایان دادن به تشتت در مواضع سران حماس به خصوص درباره آتش بس اخیر با اسرائیل و پایان اظهار نظرهای متناقض سران حماس هستند.

هنیه روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در سفر به قاهره مسائل گوناگون «ازجمله تثبیت آتش بس و بازسازی غزه و وحدت ملی و تقویت ایستادگی ملت فلسطین» را بررسی خواهد کرد.

منابع مصری تأکید کرده اند که قاهره از هنیه خواهد خواست که به صورت یک تشکیلات منسجم موضع واحد داشته باشد. این منابع گفته اند که قاهره به طور خاص از اظهارات شدیداللحن «یحیی السنوار»، رهبر حماس در غزه، درباره آتش بس اخیر ناراضی است.

السنوار در سخنان خود پس از آتش بس گفته بود که 10 هزار نیروی استشهادی فلسطینی درون زمین های اشغالی منتظر یک اشاره برای انجام عملیات هستند. مصری ها این سخنان را موجب ازسرگیری تنش و شکست تلاش ها برای تثبیت آتش بس و بازسازی غزه دانسته اند.

منابعی در مصر و اردن همچنین تأکید کرده که امریکا در پی کشاندن حماس به مذاکرات سیاسی و ادغام آن در نظام سیاسی به رسمیت شناخته شده در سطح بین المللی در فلسطین است.

به گفته این منابع، «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، مصر و اردن را مأمور کرده که حماس وارد این روند کنند و البته شرط هایی نیز برای این کار تعیین کرده است که از همه مهم ترین به رسمیت شناختن قطع نامه های بین المللی درباره فلسطین ازسوی حماس و پذیرش روند مذاکرات برای صلح بر پایه اصل دو کشوری است.

شرط دیگری که امریکا تعیین کرده آمادگی برای پذیرش موجودیت اسرائیل است، شرطی که پذیرش آن با مخالفت های داخلی درون حماس مواجه خواهد شد و به روابطش با ایران و حزب الله آسیب شدید خواهد زد.

یک منبع اردنی خبر داد که مدیر دستگاه اطلاعات اردن پس از سال ها قطع روابط میان اردن و حماس، از هنیه برای سفر به امان دعوت کرده است و هنیه نیز این دعوت را پذیرفته است.

به گفته این منبع قرار است هنیه به همراه «خالد مشعل»، مسئول روابط خارجی حماس، و «عزت الرشق»، از سران حماس، به امان سفر کند.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که هنیه درخواست دیدار با پادشاه اردن را هم داده که اردن از پذیرش این درخواست عذر خواسته است.

منابع مصری و اردنی تأکید کرده اند که قاهره و امان همچنین از حماس می خواهند که بپذیرد که روند بازسازی غزه از طریق حماس انجام نشود و افزوده اند که یکی از پیشنهادها آن است که دریافت و هزینه کردن کمک های بین المللی برای بازسازی غزه ازطریق قطر یا دفتر سازمان ملل در غزه انجام شود.

پیش از این شبکه رسمی «کان» اسرائیل تأکید کرد که مصر از اسرائیل و حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی برای آغاز مذاکراتی در قاهره ازجمله درباره تثبیت آتش بس  و بهبود وضعیت انسانی در غزه دعوت کرده است.

پیش از این نشریه «الشرق الاوسط» خبر داد که مصر و اردن با حمایت امریکا و کشورهای عربی در حال تلاش برای راه اندازی کارزاری جهت آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان فلسطین و اسرائیل هستند.

منابع سیاسی در رام الله به «الشرق الاوسط» گفته اند که این تلاش ها از پیش از ریاست جمهوری بایدن آغاز شده اما با تحولات اخیر و ابراز تمایل دولت امریکا به حل فراگیر مناقشه فلسطین و اسرائیل بر پایه راه حل دو کشوری بر سرعت آن افزوده شده است.

این منابع گفته اند که تماس های گسترده ای میان قاهره و رام الله و امان جریان دارد تا روند سیاسی تازه ای آغاز شود و در این زمینه با امریکا هماهنگی های لازم انجام شده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟