شمارش معکوس برای حضور فرماندهان امنیتی در مجلس جهت توضیح درباره ترورهای اخیر در عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نیروهای سیاسی عراق از آغاز جمع‌آوری امضا برای احضار سران امنیتی کشور به پارلمان برای توضیح خواستن از آنها درباره پرونده امنیتی پیش از انتخابات و ترورهای اخیر خبر می‌دهند.

ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق، با همکاری دیگر اعضای ائتلاف عراقیون در حال تلاش برای افزایش نقش مجلس عراق در نظارت بر پرونده امنیتی کشور و فشار برای معرفی و محاکمه عاملان ترورهای اخیر هستند.

«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که به محض دریافت رسمی چنین درخواستی آن را به اجرا خواهد گذاشت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان حضور فرماندهان بلندپایه امنیتی و فرماندهان حشد در مجلس وجود دارد، گفت که حضور هیچ مقام و فرماندهی و پاسخ‌گویی‌اش در مجلس بعید نیست.

البته الحلبوسی تلویحا اشاره کرد که شاید حضور این مقامات نه در صحن علنی مجلس که در کمیسیون امنیت و دفاع انجام شود، اما افکار عمومی و همچنین نیروهای سیاسی متولی چنین برنامه‌ای بر برگزاری جلسه «در صحن علنی با حضور خانواده‌های قربانیان ترورها و پخش مستقیم آن از تلویزیون» تأکید می‌کنند.

یکی از سران ائتلاف عراقیون در مجلس عراق تأکید می‌کند که نگرانی‌ای بابت جمع‌آوری امضاهای لازم برای چنین استیضاحی وجود ندارد و بسیار بیش از 50 امضای لازم جمع‌آوری خواهد دش.

یک عضو ائتلاف نصر نیز تأکید کرد که این ائتلاف با جدیت در حال تلاش برای ایجاد فضای لازم جهت تشکیل این جلسات و تحقق مسئولیت مجلس در شناسایی قاتلان تظاهرات‌کنندگان و فعالان مدنی در کشور است.

ازسوی دیگر، کمیته تشکیل‌شده ازجانب دولت که از 5 قاضی تشکیل شده همچنان به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی این کمیته هفته گذشته در اولین اظهارات مطبوعاتی‌اش به خبرگزاری رسمی عراق گفت که این کمیته تاکنون 112 افسر و مسئول از رتبۀ سرهنگ با بالا را احضار کرده است.

با وجود این، تحولات هفته اخیر و واکنش‌های برخی گروه‌های مسلح به بازداشت «قاسم مصلح»، از سران الحشد الشعبی، و قدرت‌نمایی مسلحانه آنها در خیابان‌های بغداد موجب شده که بسیاری ناظران، پیگیری این پرونده را چالشی پرمخاطره به شمار آورند.

جدا از این، افزایش نارضایتی عمومی که موجب تظاهرات گسترده در 25 مه گذشته شد، و گزارش دفتر سازمان ملل که از ادامه این وضعیت ابراز نارضایتی کرد و تصمیمات برخی گروه‌های سیاسی برای تحریم انتخابات عواملی هستند که موجب افزایش عزم نیروهای سیاسی عراق برای به پیش بردن این پرونده می‌شوند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟