تاکید برهم صالح و عبدالفتاح السیسی بر لزوم بازیابی نقش عربی و منطقه ای عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رؤسای جمهوری عراق و مصر درباره لزوم هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش ها و تقویت ثبات منطقه ای و ایجاد راه حل برای بحران ها در سوریه، یمن و لیبی رایزنی کردند.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق و «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصری در بغداد با یکدیگر گفت وگو کردند.

رئیس جمهوری عراق طی گفت وگوی دوجانبه با همتای مصری خود ضمن استقبال از وی، تاکید کرد که سفر السیسی به عراق گامی مهم و بزرگ در حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه مشترک است.

صالح همچنین عمق و پیشرفت روابط برادرانه بین دو کشور و ملت برادر که دارای پیوندهای تاریخی هستند و قدیمی ترین تمدن های بشریت در بین النهرین و دره نیل را در خود جای داده اند، تحسین کرد.

دو طرف در این دیدار درباره همکاری سه جانبه بین عراق، مصر و اردن رایزنی و بر اهمیت تقویت سطح هماهنگی بین سه کشور و استفاده از ارتباط جغرافیایی در توسعه چشم اندازهای همکاری گسترده تر در زمینه های اقتصاد، تجارت و توسعه و تاسیس پروژه های زیرساختی و انتقال انرژی و گسترش خط لوله نفت تاکید کردند.

رؤسای جمهوری عراق و مصر به تداوم تلاش ها برای مقابله با چالش های موجود از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، پیامدهای ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست اشاره و بر لزوم تداوم نشست های سه جانبه به صورت دوره ای برای هماهنگی مواضع و تقویت همکاری سه جانبه تاکید کردند.

تحولات منطقه، اشاره به نقش محوری مصر در منطقه و در سطح کشورهای عربی، تاکید بر اینکه عراق امن، با ثبات و دارای حاکمیت و بازیابی نقش عربی و منطقه ای عراق، عامل مهمی در تثبیت امنیت و ثبات و توسعه در منطقه است از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

صالح و السیسی همچنین به بررسی لزوم هماهنگی سه جانبه مشترک در کاهش تنش ها و تقویت ثبات منطقه ای و ایجاد راه حل برای بحران ها در سوریه، یمن و لیبی پرداختند.

السیسی نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به بغداد، تلاش های عراق در تثبیت امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و مقابله با چالش های مختلف کشور را تحسین کرد.

وی در پایان نیز بر موضع حامیانه مصر از عراق و اهمیت اقدام برای توسعه روابط بین دو کشور و تقویت همکاری سه جانبه عراق، مصر و اردن تاکید کرد.

پیش از این السیسی در اولین سفر رسمی خود به عراق وارد بغداد شد و در فرودگاه بین المللی بغداد مورد استقبال رئیس جمهوری عراق قرار گرفت.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟