ابعاد سیاست داخلی رژیم صهیونیستی و آثار منطقه‌ای آن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مشخص نیست دولت ائتلافی جدید در رژیم صهیونیستی بتواند تا حدود شش ماه دوام بیاورد و درجه تاب‌آوری ضعیفی دارد، گفت: بلوک نتانیاهو – بن زاید – بن سلمان عملاً متلاشی شد و به نظر می‌رسد ما در معادلات منطقه‌ای اسرائیل ضعیف‌تری خواهیم داشت.

باوجوداینکه دولت در این رژیم جابجا شد و در اختیار جریان ائتلاف مقابل نتانیاهو قرار گرفت، اما دولت باثبات و محکمی نیست و ممکن است با کوچک‌ترین بهانه‌ای دچار اختلافات شود و از هم بپاشد.

وی افزود: در منتهی‌الیه راست ائتلاف ضد نتانیاهو، یمینا و در مقابل آن در جناح صهیونیستی یائیر لاپید و در سوی عربی‌اش حزب منصور عباس قرار دارد؛ ائتلافی میان گروه‌های چپ، میانه و راست که فصل مشترک همه آن‌ها دشمنی با نتانیاهو و تلاش برای نبود او است. این جبهه، ائتلافی نامتجانس، ناهمگن و سرشار از شکاف و حفره‌هایی است که اگر فعال شود، هرلحظه امکان برهم خوردنش و به‌تبع آن برهم خوردن این دولت خواهد بود. درواقع آن‌ها دچار ضعف شدیدی هستند.

 

جامعه چندقطبی شده اسرائیل با شکاف‌های بسیار عمیق

وی با اشاره به راهپیمایی پرچم‌ها در اراضی اشغالی از سوی راست‌گرایان پس از خروج نتانیاهو و تنش‌های ایجادشده ناشی از آن، گفت: جامعه صهیونیستی، جامعه همگنی نیست و حفره‌هایی که درون ائتلاف است درواقع بازتابی از حفره‌های درون جامعه صهیونیستی است. جامعه‌ای که به‌شدت دوقطبی و یا چندقطبی شده و شکاف‌های بسیار عمیقی دارد.

عبدی توضیح داد: از یک‌سو افراط‌گرایی شدید راست‌ بر این جامعه سیطره دارد و روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و از جانب دیگر رویکردهای چپ‌گرایانه و یا بعضاً بشردوستانه که با گفتمان رژیم صهیونیستی کمترین نسبتی ندارد را شاهد هستیم. ضمن اینکه طیفی از گرایشات مذهبی هم وجود دارد که برخی از آن‌ها مشروعیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و در طرف دیگر مذهبی‌های متعصب صهیونیست که گرایش‌های راست دارند هم حضور دارند.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی همچنین به شکاف‌های قومیتی در این رژیم اشاره و تأکید کرد: این جامعه به‌شدت ناهمگن و نامتجانس صهیونیستی، عملاً میراث سیاسی نتانیاهو و یکی از نتایج عملکرد او است.

 

ناتوانی تاب‌آوری 6 ماهه دولت

وی با اشاره به اظهارات نتانیاهو در نشست پارلمان رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه دولت چپ‌گرا را سریع‌تر ازآنچه بسیاری تصور می‌کنند، سرنگون خواهیم کرد، اضافه کرد: مشخص نیست این دولت ائتلافی بتواند تا حدود شش ماه دوام بیاورد و درجه تاب‌آوری ضعیفی دارد.

عبدی ادامه داد: در مقابل این ائتلاف، جریان اپوزیسیون به رهبری نتانیاهو قرار دارد که تنها یک رأی کمتر از ائتلاف دولت دارد که هرلحظه با برهم خوردن این ائتلاف می‌تواند با جلب یک کرسی، عملاً دولت را ساقط کند. نتانیاهو سیاست ورز حرفه‌ای باهوش و قهار در بازی قدرت و درعین‌حال به‌شدت کینه‌توز است و حتماً تسویه‌حساب خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی درعین‌حال گفت: با توجه به مسئله بحران غزه و جنگ اخیر، از سرگیری جنگ دیگر می‌تواند نقطه شروعی برای پایان دولت ائتلافی باشد؛ چراکه در این ائتلاف هم جناح فلسطینی منصور عباس حضور دارد و هم نفتالی بنت راست افراطی تندرو. ضمن اینکه در فضای داخلی رژیم صهیونیستی قدرت راست‌ها غالب است و با فضای سنگین حاکم، چپ‌ها و میانه‌روها عملاً در موضع ضعف قرار گرفته‌اند.

عبدی اضافه کرد: با کنار رفتن ائتلاف، مجدداً شاهد حضور نتانیاهو خواهیم بود. به‌هرحال قوی‌ترین گزینه جریان راست، نتانیاهو است؛ اما بازگشت او به قدرت برای رژیم صهیونیستی رهایی‌بخش نیست و مجدداً آن را دچار انسداد می‌کند. تا زمانی که نتوانند نتانیاهو را از عرصه سیاسی دور کنند، مثلاً به‌واسطه پیگیری پرونده‌های فسادی که دارد، سایه سنگین او مجال نمی‌دهد دولتی جز دولت راست‌گراها نفس راحتی بکشد و درست کار کند، ولو ائتلافی از راست‌ها و چپ‌ها و میانه‌ها در مقابل او باشد.

 

حضور اسرائیل ضعیف تر در معادلات منطقه ای

وی در خصوص وضعیت طرح‌های سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در نبود نتانیاهو و همچنین قدرت منطقه‌ای آن در دولت نفتالی بنت، گفت: بخشی از این سیاست‌ها کلان و خارج از خواست احزاب داخلی است اما در مقام اجرا و عمل سیاست ورزی نخست‌وزیر و دولت بسیار مؤثر است. البته بخش عمده‌ای از این روابط ابتکار عمل و توانمندی شخصی نتانیاهو بوده و عدم حضور او و ترامپ در آمریکا، لطمه‌هایی به این طرح‌ها خواهد زد. درواقع بلوک نتانیاهو – بن زاید – بن سلمان عملاً متلاشی شد و به نظر می‌رسد در معادلات منطقه‌ای اسرائیل ضعیف‌تری حضور خواهد داشت.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای ایجاد روابط با کشورهای مسلمان جنوب شرق آسیا، تصریح کرد: نبود ترامپ و نتانیاهو و همچنین رویکرد متفاوت دولت بایدن باعث می‌شود این روابط به‌شدت تحت تأثیر قرار گیرد. درواقع عدم حضور نتانیاهو در نوع این روابط و کنش‌های سیاسی بسیار تأثیرگذار است.

عبدی به تأکید لاپید بر ضرورت ایجاد تغییراتی در رفتار رژیم صهیونیستی با آمریکا برای استحکام روابط اشاره کرد و افزود: دولت جدید برای بایدن مطلوب‌تر است و هر دولتی، غیر از نتانیاهو، برای دموکرات‌ها بهتر خواهد بود. بااینکه هیچ دولتی از اهرم‌های فشار و قدرتی که نتانیاهو در آمریکا دارد، برخوردار نیست، اما به نظر می‌رسد دولت جدید تلاش می‌کند نوع روابط با دولت بایدن را به شکلی صورت دهد که این خلأ را جبران کند، ضمن اینکه بحث تاب‌آوری و دوام دولت جدید اسرائیل هم موضوعی جدی است.

 

وضعیت فلسطین در دولت جدید اسرائیل

وی به اظهارات وزیر خارجه مصر در خصوص پیگیری پیشبرد روند صلح با دولت جدید اسرائیل اشاره کرد و درباره وضعیت فلسطین در دولت جدید رژیم صهیونیستی، گفت: تجربه بیش از 70 سال اشغال فلسطین ثابت کرده که هر روند صلحی با اسرائیل بدون تعیین تکلیف وضعیت فلسطین به نتیجه نخواهد رسید.

عبدی تأکید کرد: حتی اگر همه کشورهای عربی با اسرائیل وارد مذاکره شوند و آن را به رسمیت بشناسند و سفارت بزنند تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود روند صلح بی‌نتیجه است و تنها به نمایش‌های دیپلماتیک مانند شرم‌الشیخ، کمپ دیوید و اسلو منحصر خواهد شد و درصحنه میدانی و عمل تحولی ایجاد نخواهد کرد. در این صورت ملت‌های منطقه هم همراهی نخواهند کرد و مشکل رژیم صهیونیستی حل نخواهد شد.

 

منبع:https://www.scfr.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟