بروز دوباره بحران برق در عراق؛ زنگ خطری برای تظاهرات مردمی گسترده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برای چندمین روز متوالی تظاهرات شبانه در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به قطعی مکرر و طولانی مدت برق همزمان با دمای طاقت‌فرسای تابستان این کشور ادامه دارد.

در این میان عوامل بسیاری منجر به بروز دوباره بحران برق در عراق شده است که می‌توان به حملات گاه و بیگاه عناصر گروه تروریستی داعش به خطوط و دکل‌های انتقال نیروی برق و کاهش واردات برق و گاز از ایران، در کنار فساد شدید اداری و عدم اجرای پروژه‌های زیرساختی طی چند دهه اخیر اشاره کرد که این کشور را گرفتار مشکل برق کرده است هرچند بعد از 2003 تاکنون براساس برآوردهای غیر رسمی بیش از 80 میلیارد دلار در این عرصه هزینه کرده است.

اما آنچه مایه نگرانی مسئولان و گروه‌های سیاسی حاکم عراق شده، این است که این بحران دوباره منجر به بروز اعتراضات مردمی گسترده و خارج شدن اوضاع از کنترل شود و برخی هشدار داده‌اند که بروز این احتمالی این اعتراضات می‌تواند دلیلی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شود.

در همین رابطه، یک مقام عالی‌رتبه در دولت عراق که نخواست نامش ذکر شود، به العربی الجدید گفت: رهبران سیاسی عراق بر دولت فشار می‌آورند تا هر طوری شده مانع از بدتر شدن بحران شد به خاطر اینکه از بروز مجدد تظاهرات گسترده مردمی بیم دارند.

وی افزود: گروه‌های سیاسی نظیر حزب الدعوه به رهبری «نوری المالکی» که نگران بروز اعتراضات هستند، خود در حصول بحران برق دخیل هستند.

منبع یاد شده اظهار داشت: دولت الکاظمی به تنهایی مسئول بحران کنونی نیست و این بحران ارثیه فسادی است که بیش از 16 سال عمر دارد.

«صادق المحنا»، نماینده پیشین پارلمان عراق هم پیش‌بینی کرد که وخامت در وضعیت برق‌رسانی به بروز تظاهرات جدید بینجامد، برق، پرونده‌ای بیشتر سیاسی است تا فنی، حملاتی که به دکل‌های برقی نیز انجام می‌شود با هدف تحریک افکار عمومی است.

المحنا گفت: هیچ کدام از نخست‌وزیران عراق موفق نشدند کاری برای پرونده برق انجام دهند، این احتمال نیز وجود دارد که برای تعویق زمان برگزاری انتخابات، برخی گروه‌های سیاسی اقدام به تشدید بحران برق کنند.

در همین ارتباط، «حسان العیدانی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد معتقد است پرونده برق تنها خدماتی نیست بلکه طی سال‌های اخیر بیشتر صبغه سیاسی و امنیتی به خود گرفته است و دولت باید پیش از اینکه امور از کنترل خارج شود، دست به اقدامات فوری برای ترمیم اختلال‌ها در بخش تولید، انتقال و توزیع بزند.

العیدانی در پایان گفت: نارضایتی و خشم ناشی از نابسامانی از خدمات‌رسانی مطلوب از جمله برخورداری از برق پایدار که امروز به چشم می‌خورد، شباهت بسیاری به فضای پیش از بروز تظاهرات گسترده مردمی در اکتبر سال 2019 میلادی دارد و اگر دولت نتواند راهکارهای فوری فنی و امنیتی برای جلوگیری از وخامت بیشتر برق‌رسانی اتخاذ کند، امکان بروز اعتراضات مردمی بسیار زیاد است.

 

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟