تلاش مصر و سودان برای گنجاندن سد النهضه در دستور کار شورای امنیت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تلاش‌ها و تماس‌ها برای گنجاندن پرونده سد النهضه در دستور کار دو هفته آتی شورای امنیت ادامه دارد.

در همین رابطه، به هنگام افتتاح پایگاه دریایی «3 ژوئیه» مصر در دریای مدیترانه، پرونده سد النهضه حضوری پررنگ داشت و در این مراسم که «عبد الفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر هم حضور داشت، تاکید شد که قاهره در صورتی که ناچار شود، آماده نبرد برای دفاع از منابع آبی خود در رود نیل است.

در این میان، «نیکولاس دی ریفییر»، نماینده فرانسه در سازمان ملل و رئیس کنونی شورای امنیت در کنفرانس مطبوعاتی که پنجشنبه گذشته برگزار کرد، درباره دستور کار شورای امنیت در ماه ژوئیه جاری سخن گفت که در آن هیچ اشاره‌ای به مساله سد النهضه نشد.

وی گفت که این احتمال وجود دارد که پرونده سد النهضه در هفته آتی (یعنی این هفته) به دستور کار شورای امنیت اضافه شود اما ریفییر در عین حال آب پاکی را روی دست مصر و سودان ریخت و گفت: این نشست منجر به موضع‌گیری قوی و محکمی در قبال اتیوپی نخواهد شد، تمام آنچه که شورای امنیت می‌تواند در این باره انجام دهد، دعوت از مصر، سودان و اتیوپی برای از سرگیری گفت‌وگوی سازنده است و این شورا تجربه کافی برای رسیدگی به پرونده‌های آب را ندارد.

در این بین، امریکا هم اعلام کرده از برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده سد النهضه و صدور بیانیه و نه قطعنامه حمایت می کند؛ قطعنامه‌ای که از اتیوپی می‌خواهد به قانون بین الملل و توافق سه جانبه امضا شده میان مصر، اتیوپی و سودان در مارس 2015 میلادی احترام بگذارد اما روسیه و چین اساسا با برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی منازعات آبی مخالف هستند زیرا ورود شورای امنیت به این منازعات در نهایت به ضرر این دو کشور تمام خواهد شد که با کشورهای همسایه‌شان، رودخانه‌های مشترک دارند.

اتیوپی که مورد حمایت اتحادیه افریقا و کشورهای عضو شورای امنیت نظیر چین و افریقای جنوبی بود، تابستان گذشته موفق شد، پرونده سد النهضه را از رسیدگی شورای امنیت دور کند و آن را منحصرا زیر نظر اتحادیه افریقا قرار دهد با این دلیل که سازمان‌های قاره‌ای برای رسیدگی به منازعات داخلی سزاوارتر است.

در همین ارتباط، «محمد شریف»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه سودان در نشستی با سفرای کشورهای افریقایی در خارطوم، خواستار اعمال فشار بین‌المللی بر اتیوپی شد تا در بازه زمانی حداکثر شش ماهه توافقی الزام‌آور، عادلانه و قانونی درباره سد النهضه حاصل شود.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟