مهم‌ترین پرونده‌های مورد مذاکره میان ترکیه و مصر چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصر و ترکیه در حال بررسی درخواست‌های متقابل در سفر هیات دیپلماتیک تُرک به قاهره به ریاست «سادات اونال»، معاون وزیر امور خارجه این کشور در ماه مه هستند.

مصر و ترکیه در حال بررسی درخواست‌های متقابل در سفر هیات دیپلماتیک تُرک به قاهره به ریاست «سادات اونال»، معاون وزیر امور خارجه این کشور در ماه مه هستند.

در همین رابطه، منابع آگاه در حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: این درخواست‌ها مربوط به ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه به خصوص پس از اقدام مصر در احترام گذاشتن به حقوق ترکیه و انجام عملیات کاوش و استخراج گاز بر اساس طرح پیشنهادی آنکارا و هماهنگی مشترک در پرونده لیبی است چرا که هر دو کشور در پرونده لیبی دارای منافع خود هستند همچنین مصر خواهان احترام به حاکمیت داخلی خود از طریق «کنترل اپوزیسیون دولت مصر در ترکیه» است.

منابع یاد شده که نخواستند نامشان ذکر شود، درباره مسائل اقتصادی گفتند: اقتصاد پرونده حائز اهمیت است زیرا مواردی که اکنون در حال بررسی است مربوط به بازبینی در توافق تجارت آزاد است که در سال 2005 میلادی میان دو کشور امضا شده و در سال 2007 وارد فاز اجرایی شد همچنین آنکارا و قاهره در تلاش برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها هستند تا سرمایه‌گذاری طرف ترکیه‌ای از 8 میلیارد به 15 میلیارد دلار در مصر برسد و اینکه حجم مبادلات تجاری از 5 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار برس و حق ترانزیت مصر در صادرات ترکیه به قاره افریقا افزایش یاید و فعالیت‌های گردشگری مشترک میان دو کشور فعال شود و شمار سفرهای هوایی در هفته به 40 پرواز افزایش پیدا کمد.

این منابع مسئول در حزب حاکم ترکیه درباره توقف مذاکرات به دلیل اظهارنظر غیر رسمی ترکیه درباره احکام اعدام در مصر تاکید کرد: مذاکرات ادامه دارد و و در ماه ژوئیه جاری هیاتی از مصر به آنکارا سفر خواهد کرد.

شرکت هوانوردی بین‌المللی IGA در فرودگاه بین‌المللی استانبول روز گذشته اعلام کرد که این شرکت در پی افزایش سفرهای هفتگی خود از 14 به 21 پرواز به مقصد قاهره از دوم ماه جاری است.

در همین رابطه، ناظران و تحلیلگران ترکیه‌ای بر این باور هستند که آنکارا پس از مواجهه با سیاست‌های تبعیض‌آمیز و یک بام و دو هوایی اروپا روی به کشورهای عربی نظیر عربستان و مصر برای تقویت مناسبات با منطقه عربی و افزایش حجم مبادلات تجاری است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟