یک سال از قتل «هشام الهاشمی» گذشت اما برای دستگیری قاتلان او اراده ای نیست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با وجود گذشت یک سال از قتل هشام الهاشمی در مقابل منزلش در بغداد، هنوز پرونده او و شناسایی و دستگیری قاتلان وی به نتیجه نرسیده است و به نظر می رسد اراده ای برای دستگیری آنها وجود ندارد.

 امروز 6 ژوئیه 2021 مصادف است با گذشت یک سال از حادثه ترور «هشام الهاشمی»، پژوهشگر و کارشناس مسائل امنیتی عراق در حمله ای مسلحانه به وی در نزدیکی منزلش در بغداد. وی پیش از ترور در مصاحبه ای تلویزیونی به شدت از فعالیت های برخی گروه های مسلح عامل راکت پراکنی و حمله به هیئت های دیپلماتیک در منطقه الخضراء بغداد انتقاد کرده و آنها را نیروهای ضد حکومتی خوانده بود.

 


این جنایت در آن زمان بازتاب گسترده ای در سطح محافل آکادمیک، سیاسی و مردمی در عراق و حتی در سطح بین المللی داشت اما هنوز عاملان جنایت آن شناسایی نشده اند. با وجود اینکه تصاویر دوربین های نزدیک به منزل هشام الهاشمی و کوچه ها و خیابان هایی که قاتلان از آن عبور کردند در دست است، اما این پرونده هنوز بی نتیجه مانده است. «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق دوست شخصی هشام الهاشمی بود و از دستیابی به سرنخ هایی در رابطه با قاتلان این جنایت خبر داد اما در واقع هیچ نتیجه مشخصی وجود ندارد.

در آخرین اظهارات نسبت به این پرونده، «احمد ملا طلال»، سخنگوی پیشین نخست وزیر در نوامبر سال گذشته گفته بود که نیروهای امنیتی از طریق دستیابی به موتور سیکلت قاتلان در منطقه ای در بغداد، عاملان این جنایت را شناسایی کردند؛ وی اما افزود که قاتلان الهاشمی توسط برخی طرف ها به خارج از کشور فراری داده شدند.

دولت عراق در رابطه با فرار این قاتلان به خارج از کشور توضیحی نداد و برخی شخصیت های سیاسی هم نسبت به تلاش دولت برای بی نتیجه ماندن این پرونده همانند سایر پرونده هایی که به برخی گروه های مسلح مرتبط است، ابراز خشم کردند.

«ایاد علاوی»، نخست وزیر اسبق عراق در گفت وگویی تلویزیونی بیان کرد که با خانواده الهاشمی دیدار داشته است، همسرش به دنبال پناهندگی به یک کشور خارجی است چرا که فرزندان الهاشمی پدر خود را در خون افتاده و کشته دیدند و احساس ترس و عدم امنیت می کنند و تاکنون نتوانسته اند صحنه کشته شدن پدر خود را فراموش کنند.

علاوی اشاره کرد که با برخی از سفارت های خارجی در بغداد برای قبول درخواست پناهندگی این خانواده ارتباط برقرار کرده است.

در همین راستا «حارث الهاشمی»، برادر هشام الهاشمی به «العربی الجدید» گفت: خانواده الهاشمی هنوز منتظر نتایج تحقیقات هستند؛ تحقیقاتی که بسیار به طول انجامیده است در حالی که طرف هایی در دولت و دستگاه قضایی عراق وعده داده بودند که روند تحقیقات طولانی نشود.

وی اشاره کرد که خود و برادرانش چیزی از آخرین روند تحقیقات درباره قتل هشام الهاشمی نمی دانند.

یک منبع امنیتی بلندپایه در وزارت کشور عراق درباره روند تحقیقات برای شناسایی عاملان ترور الهاشمی گفت: تحقیقات به صورت مشترک از سوی سرویس اطلاعاتی عراق و کمیته های تحقیقاتی وزارت کشور و سازمان اطلاعات و دستگاه امنیت ملی انجام شد؛ الحشد الشعبی هم قصد ورود به تیم تحقیقات را داشت اما الکاظمی با این موضوع مخالفت کرد.

این منبع امنیتی افزود: پرونده تحقیقات به صورت کامل انجام و به دفتر الکاظمی تحویل داده شد و قرار بود دولت و دستگاه قضایی آن را بررسی کنند اما هیچ کس درباره سرنوشت این پرونده پس از تحویل به دفتر نخست وزیری عراق خبر ندارد.

منبع مذکور ادامه داد: در تحقیقات مشخص شد که عاملان قتل الهاشمی عضو یکی از گروه های مسلح وابسته به الحشد الشعبی بودند. قاتلان سه نفر بودند که یکی از آنها از طریق یکی از گذرگاه های مرزی زمینی به ایران فرار کرد.

از طرفی دیگر، «رائد فهمی»، دبیر حزب کمونیست عراق معتقد است که پرونده هشام الهاشمی به قتل تظاهرات کنندگان و فعالان تظاهرات در عراق مربوط است چرا که قاتلان اقدام به ساکت کردن معترضان از طریق کشتن کردند.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود: پرونده الهاشمی و سایر پرونده های جنایی هنوز گرفتار فشارهای سیاسی و تهدیدهاست و احتمال تاخیر در اعلام نتایج آنها و یا بی نتیجه ماندن آنها از طریق ایجاد مشکلات جدید و بحران ها وجود دارد اما این مسائل با گذر زمان از بین نمی رود بلکه در خاطر ملت عراق می ماند و ملت قاتلان را نمی بخشند.

در همین رابطه «رعد الدهلکی»، نماینده پارلمان عراق اظهار داشت که دولت عراق طرف های عامل اکثریت ترورها و ربایش ها، تهدیدها و حملات راکتی را می داند اما از افشای آنها به دلیل نفوذ برخی از طرف های سیاسی در نهادهای حکومتی عراق بیم دارد.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: دولت امکانات رسیدن به قاتلان و عاملان داخلی و یا خارجی این جنایت ها را دارد اما به نظر می رسد اراده شناسایی و مجازات آنها را ندارد چرا که این اقدام تاثیر منفی خواهد داشت و طرف های حامی عاملان جنایت گمان می کنند که این اقدام هدف قرار دادن آنهاست از این رو به تهدید حکومت از طریق حمله به منافع کشورهای خارجی در عراق و یا رژه نظامی در مرکز عراق و مشخصا در بغداد روی می آورند.

«غیث التمیمی»، پژوهشگر سیاسی که یکی از دوستان الهاشمی بود نیز با الدهلکی هم نظر است و تاکید می کند که الکاظمی همه جزئیات این جنایت و طرف های عامل قتل الهاشمی برای رها شدن از دست او را می داند اما نمی تواند پرونده و اسامی و تصاویر آنها را رو کند چرا که این اقدام او منجر به از بین رفتن دولتش می شود.

 


منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟