استراتژی صادراتی جدید امارات؛ علت اختلاف با عربستان در اوپک‌

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه وال استریت ژورنال امریکا از استراتژی جدید ابوظبی که موجب اختلاف با عربستان درخصوص افزایش تدریجی تولید نفت شده، پرده برداشت.

اختلفات علنی و کم‌سابقه امارات و عربستان در رابطه با نحوه افزایش تولید نفت در نشست اوپک پلاس پس از اظهارات وزرای انرژی دو کشور تشدید شده است.

به گفته افراد آگاه، امارات راهبردی جدیدی درخصوص صادرات نفت در پیش گرفته است که بر فروش بیشترین میزان ممکن از نفت هام پیش از کاهش تقاضای طلای سیاه تصریح کرد.

امارات بزرگترین ذخایر نفتی استفاده نشده در جهان را در اختیار دارد و راهبرد جدید این کشور، نقطه عطفی مهم در سیاست نفتی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه به شمار می رود.

نشست روز دوشنبه وزرای انرژی و نفت 23 عضو اوپک پلاس به دلیل عدم دستیابی به توافق به تعویق افتاده بود.

نشست اوپک پلاس قرار بود هفته گذشته به کار خود پایان دهد و سهم هر کشور از تولید نفت را از اول ماه اوت آتی مشخص کند اما امارات طرح مورد مذاکره را رد کرد و آن را «ناعالادنه» خواند.

طرح مذکور بر افزایش تولید نفت به مقدار 400 هزار بشکه در روز از اول ماه اوت آتی تا دسامبر تصریح دارد تا اینکه میزان افزایش تولید نفت تا پایان سال جاری به صورت تدریجی به مقدار یک میلیون بشکه در روز بیشتر شود.

این طرح با راهبردی کلی اوپک پلاس از ماه مه که بر افزایش تدریجی تولید نفت پس از کاهش شدید تفاضا به هنگام شیوع اپیدمی کرونا استوار است، همخوانی دارد.

این راهبرد تا حد زیادی با موفقیت همراه بود و توانست قیمت هر بشکه نفت را به 75 دلار برساند، موضوعی که از شیوع کرونا بی سابقه بوده است.

«عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان پیشتر از امارات خواسته بود برای دستیابی به توافقی برای تولید نفت، از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و عقلانیت پیشه کند.

در مقابل، «سهیل المزروعی»، وزیر انرژی امارات اعلام کرد: خواست امارات عین عدالت است و این حق حاکمیتی ماست که از دیگر کشورها درخواست رفتاری مشابه داشته باشند.

در همین ارتباط، فردی آگاه از راهبرد جدید امارات به این روزنامه امریکایی گفت: اکنون زمان افزایش سود حاصل از فروش نفت برای کشور است زیرا قیمت‌ها اکنون بالاست.

وی گفت: هدف از افزایش تولید، به دست آوردن درآمدهای بیشتر برای تنوع‌بخشی به اقتصاد و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های جدید است همچنین افزایش درآمدهای جدید امری بسیار باهمیت در سایه تداوم اپیدمی کرونا است.

منبع یاد شده در پایان گفت: امارات اکنون خواهان صادرات و فروش حداکثری نفت است چرا که اکنون تقاضا و قیمت نفت بالاست و درآمدهای مازاد نفتی می‌تواند به پایان دادن به وابستگی اقتصاد به نفت کمک کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟