یک بازرگان عرب اسرائیلی در مظان اتهام جاسوسی برای ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

سرویس مخفی داخلی اسرائیل برای یک بازرگان عرب تبار این کشور به ظن تماس با یک لبنانی-عراقی دست‌اندرکار انتقال اطلاعات به جمهوری اسلامی، پرونده‌ای گشوده و در تدارک محاکمه اوست. دستگیری این فرد در۲۰ روز گذشته محرمانه بود.

روزنامه “هاآرتص” در گزارشی از تدارک دادگاه یک بازرگان عرب اسرائیلی به ظن جاسوسی برای جمهوری اسلامی خبر می‌دهد. متهم که تاجری متنعم و از بادیه‌نشینان این کشور است، ارتباطات گسترده‌ای با سیاستمداران و شخصیت‌های اسرائیلی دارد. گفته شده که او اطلاعاتی را در باره بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به “دشمن” منتقل کرده است.

دادستانی اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که کیفرخواست ابو القیعان بر اساس بازجویی‌های شین بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل به دادگاهی در جنوب این کشور ارسال شده است. او فردی متنفذ است که برای انتخابات کنست نیز کاندیدا شده بود و با شماری از وزیران و نمایندگان مراوده و آشنایی دارد.

سازمان امنیت اسرائیل، یعقوب ابوالقیعان را دهم ژوئن یعنی بیش از یک ماه قبل بازداشت کرد. هاآرتص می‌نویسد او در سه هفته نخست دستگیری به وکیل دسترسی نداشت و از نظر مالی نیز در شرایط دشواری بود. یک قاضی با انتقاد شدید از روند بازداشت ابو القیعان، سناریوی شین‌بت در این زمینه را قانع کننده ندانسته است.

سازمان امنیت اسرائیل (شین بت) گفته که ابو القیعان به رابط عراقی – لبنانی خود گفته بوده که عضو کابینه امنیتی اسرائیل است و از اقدامات ارتش این کشور در خارج و نیز برنامه‌های آمریکا اطلاعاتی دارد..

پرونده اتهامی ابوالعیقان روز دوشنبه ۱۲ ژوئیه علنی شد. هرچند هاآرتص پیش‌تر به صورتی پوشیده خبر را منتشر کرده بود اما موضوع دستگیری و بازجویی و ذکر نام  او تا این روز کاملا محرمانه بود.

گفته می‌شود که فرد عراقی – لبنانی مورد ادعا در تماس با این بازرگان، حیدر المشهدانی نام دارد. اطلاعات چندانی در باره این فرد موجود نیست. نیروهای امنیتی اسرائیلی او را مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

تهران و تل‌آیو از زمان تشکیل جمهوری اسلامی، دشمنان دیرین یکدیگرند. اسرائیل ایران را به تلاش برای تولید بمب اتمی متهم می‌کند و جمهوری اسلامی موجودیت این کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران اسرائیل را “غده‌ای بدخیم” در خاورمیانه خوانده که باید در جنگ مقدس فلسطینیان ریشه‌کن شود.

 

منبع:https://www.dw.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟