تکاپوی اتحادیه افریقا برای میزبانی از دور جدید مذاکرات سد النهضه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع دیپلماتیک مصر تصریح کردند اتحادیه افریقا در دو روز گذشته به مصر، سودان و اتیوپی برای ارسال تیم‌های امنیتی، دیپلماتیک و فنی به پایتخت کنگو برای برگزاری دور جدید مذاکرات پیام داده است.

منابع دیپلماتیک مصر تصریح کردند اتحادیه افریقا به ریاست کنگو طی دو روز گذشته به مصر، سودان و اتیوپی برای ارسال تیم‌های امنیتی، دیپلماتیک و فنی به کینشاسا، پایتخت کنگو ظرف حداکثر دو هفته آتی پیام داده است تا مذاکرات پیش از اعلام پایان مرحله دوم آبگیری سد النهضه در اواخر ماه کنونی ژوئیه برگزار شود.

هدف اتحادیه افریقا این است که این دور از نشست‌ها را به گفت‌وگوی گسترده درباره نحوه از سرگیری مذاکرات بر اساس توافقات همه مذاکرات پیشین و در صدر آن، پیش‌نویس توافق واشنگتن اختصاص دهد؛ توافقی که در بهار سال 2020 میلادی مصر پس از استنکاف اتیوپی به صورت یکجانبه آن را امضا کرد.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: تماس‌های اتحادیه افریقا را نمی‌توان ابتکاری جدید قلمداد کرد بلکه اتحادیه افریقا پس از هماهنگی میان رئیس جمهوری کنگو و کاخ سفید و حمایت از دبیرخانه سازمان ملل، کمیساریای اتحادیه اروپا و چین دوباره وارد عمل شده است.

تماس‌های اتحادیه افریقا با طرف‌های منازعه سد النهضه بر طرح تونس به شورای امنیت برای حل این مساله استوار است که بر اساس آن، سه طرف منارعه باید هر چه سریع تر به نقشه راهی مشخص برای مذاکرات که نباید بیش از 6 ماه به طول بینجامد، بازگردند تا این مساله به موضوع مورد اختلاف میان مصر، سودان و اتحادیه عرب با اتیوپی برای اعمال فشار در راستای صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور به موجب فصل ششم منشور سازمان ملل نشود چرا که کشورهای دیگر نظیر چین و روسیه با ورود شورای امنیت به پرونده‌های آبی به خاطر اختلافات خود با کشورهای همسایه‌شان مخالف هستند.

اتیوپی سه روز پیش از برگزاری نشست شورای امنیت به مصر و سودان اطلاع داد که عملا مرحله دوم آبگیری سد النهضه آغاز شده است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟