نشانه های راهبرد جدید ترکیه در سوریه با انتخاب رئیس جدید ائتلاف اپوزیسیون سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با انتخاب «سالم مسلط» به جای «نصر الحریری» به ریاست ائتلاف اپوزیسیون سوریه، به نظر می‌آید که ترکیه سلطه خود بر نیروهای مخالف سوریه را تحکیم کرده است.

نشریه لبنانی «النهار» به نقل از منابع مطلع تأکید کرد که نصر الحریری در هفته‌های اخیر برای مقدمه‌چینی جهت نامزدی دوباره برای ریاست این ائتلاف فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و با بسیاری از مقامات ترکیه‌ای دیدار کرده بود، اما در نهایت ترکیه ریاست وی را وتو کرد.

به گزارش این نشریه، الحریری امیدوار بود که بابت خدماتی که از حساب عربستان به ترکیه کرده و در نهایت باعث شد که عربستان فعالیت هیئت مذاکره‌کننده سوریه (وابسته به ائتلاف اپوزیسیون) در ریاض را متوقف کند، بتواند بار دیگر به ریاست ائتلاف برسد.

با همه این تلاش‌ها، ترکیه به الحریری پیغام داد که با نامزدی دوباره او موافق نیست و بر محاسبات سیاسی و نظامی خود سالم مسلط را گزینه مناسب برای ریاست ائتلاف می‌داند.

به نظر می‌آید که انتخاب المسلط حامل پیامی از جانب ترکیه به عربستان و کشورهای عربی باشد. المسلط پشتوانه قبیله‌ای دارد و شیخ عشیره الجبور است که در عراق و سوریه و کشورهای عربی نفوذ بسیار دارد، ضمن اینکه خود سال‌ها در امارات زندگی می‌کرده و با سران امارات روابط نزدیکی دارد.

سالم مسلط رئیس «شورای قبایل و عشایر»، یکی از گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف اپوزیسیون سوریه و زاده استان حسکه در 1959 است. او در ایالات متحده تحصیل کرده و پژوهشگر «مرکز مطالعات خلیج» بوده است.

به گفته ناظران انتخاب چنین شخصیتی نشان می‌دهد که ترکیه درصدد بازنگری اساسی در هر دو بخش سیاسی و نظامی اپوزیسیون سوریه است.

این انتخاب، با تغییرات گسترده‌ای که ترکیه در گروه‌های مسلح وابسته به خود در قالب «ارتش ملی سوریه» آغاز کرده همراه شده است. در این راستا، ترکیه گروه‌های ترکمان و عشایری را در برابر دیگر نیروهای اپوزیسیون تقویت کرده است و  به نظر می‌آید که می‌خواهد فعالیت خود را در استان‌هایی که عشایر در آنها قدرت بیشتری دارند، یعنی دیرالزور و حسکه و رقه افزایش دهد و «نیروهای دموکراتیک سوریه» را که از نظر ترکیه تروریستی هستند تضعیف کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟