پارلمان عراق: اگر ترکیه و ایران در پرونده رودخانه‌های مشترک همکاری نکنند، به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه می‌کنیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
کمیسیون کشاورزی و آب پارلمان عراق خواستار تشکیل هیات مشترک دولتی و پارلمانی برای سفر به ترکیه و ایران به منظور حل بحران آب شد.

«سلام الشمری»، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌های عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: وضعیت آبی کشور وارد مرحله‌ای حساس و دشوار شده و این امر مستلزم تحرکات فوری و گام‌های جدید در قبال دو کشور ترکیه و ایران است که سرمنشا رودخانه‌های مشترک هستند.

الشمری افزود: نمی‌توان بیش از این منتظر ماند تا موضع دو کشور در قبال این پرونده روشن شود، خسارت‌های وضعیت کنونی در بسیاری از مناطق عراق به شکلی پررنگ آشکار شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد: دولت و پارلمان باید اقدامات مناسبی برای تضمین حقابه عراق از رودخانه‌های مشترک انجام دهند و در صورتی که دو کشور همکاری کافی نکنند، برای تضمین حقابه خود به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه می‌کنیم.

الشمری در پایان هشدار داد بحران آب شدید است و خشکی گریبان اراضی کشاورزی کشور را خواهد گرفت.

پیش از این، «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آب عراق تاکید کرده بود در صورتی که ایران بر قطع همه منابع آبی از دیالی پافشاری کند، بغداد برای دستیابی به حقابه خود به محافل بین‌المللی متوسل خواهد شد.

الحمدانی در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبی استان دیالی گفت: طرف ایرانی هیچگونه همکاری با ما نداشته و همچنان آب رودخانه‌هایی نظیر سیروان، کارون، کرخه و الوند را به روی عراق قطع کرده؛ امری که منجر به خسارت‌های سنگینی به ساکنان استان دیالی شده است که مستقیما به آب جاری از ایران وابسته هستند.

الحمدانی در ادامه تهدید کرد: در صورتی که ایران به عدم همکاری با عراق درخصوص بحران آب بر اساس قوانین بین‌المللی اصرار ورزد، ناچار به توسل جستن به یونسکو، سازمان ملل و حقوق بشر برای دستیابی به حقابه خود از رودهای مشترک با ایران خواهیم شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟