«وقفه تاکتیکی» در روند مذاکرات میان ترکیه و مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند روند مذاکرات میان قاهره و آنکارا برای عادی‌سازی روابط شاهد «وقفه تاکتیکی» از سوی طرفین است.

منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند روند مذاکرات میان قاهره و آنکارا برای عادی‌سازی روابط شاهد «وقفه تاکتیکی» از سوی طرفین است؛ امری که منجر به تعویق افتادن گام‌های دیگر برای همگرایی عملی میان دو کشور بنا به تحولات جدید شده است.

از جمله مهم‌ترین این تحولات باید به تداوم ناخشنودی امارات و فرانسه از فضای مثبت مذاکرات مقدماتی میان قاهره و آنکارا در مرحله اخیر و عدم نرمش ترکیه در موضوع حضور نظامی در لیبی که برای مصر حساسیت خاصی دارد، اشاره کرد.

از سوی دیگر، منابع آگاه تاکید کردند ترکیه از فشارهای جدید دولت مصر به طرابلس برای بازبینی مناسبات با آنکارا و تکرار اظهارنظر رسمی مصر درخصوص لزوم خروج نیروهای ترکیه از لیبی ناراضی است.

منابع دیپلماتیک مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: مشارکت مصر در محکوم کردن تحرکات اخیر ترکیه در قبرس و بازگشایی منطقه ساحلی واروشا در قبرس تُرک‌نشین در راستای تلاش قاهره برای کم کردن هزینه همگرایی با ترکیه بوده است تا به یونان و قبرس یونانی‌نشین مورد حمایت اتحادیه اروپا پیام اطمینان‌بخش مخابره کند و مناسبات خود با این دو را از گزند ترکش ازسرگیری روابط با ترکیه حفظ کند.

منابع یاد شده تصریح کردند: مصر به خوبی می‌داند که پیشرفت حاصل شده در پرونده تعامل با رسانه‌های مخالف قاهره در اراضی ترکیه تا زمانی که فعالان رسانه‌ای مخالف و رهبران گروه اخوان المسلمین در این کشور حضور دارند، تنها «پیشرفتی شکننده و قابل بازگشت» است.

در این بین، علیرغم اینکه مصر اصراری به اخراج همه اعضای اخوان المسلمین از ترکیه ندارد و تنها خواستار تحویل شمار محدودی از افراد اصلی متهم به تامین مالی این گروه است اما قاهره اصرار دارد که این پیام را به آنکارا برساند که باید همه فعالیت‌های حمایتی از اخوان متوقف شود.

مصر تمایل دارد تا پیشرفت در پرونده لیبی را به موازات تفاهم با ترکیه در پرونده اخوان و مخالفان پیش ببرد تا طبق دیدگاه مقامات مصری، ترکیه فرصتی برای عقب‌نشینی از توافقات پیشین نداشته باشد.

ترکیه به تداوم حضور نظامی خود در شماری از پایگاه‌ها در غرب لیبی اصرار دارد و آن را تاثیر طبیعی توفقات سیاسی با دولت وفاق می‌داند و تا زمانی که دولت کنونی لیبی رسما آن را لغو نکرده است، این توافقات را معتبر می داند.

به گفته منابع مذکور، از جمله شروط مصر به حضور نظامی ترکیه در لیبی همزمان با تداوم مذاکرات مثبت برای عادی‌سازی روابط این است که آنکارا به صورت کامل به توتفق آتش بس امضا شده در دسامبر گذشته پایبند باشد و هیچ تسلیحات جدیدی وارد اراضی لیبی نکند و طی سال جاری وارد مذاکرات برای زمانبندی خروج نیروهای خود از لیبی شود همچنین درخصوص توقف جذب عناصر خارجی به لیبی جدیت به خرج دهد و این افراد را هر چه زودتر از این کشور خارج کند؛ امری که ترکیه نسبت به اغلب این شروط نرمش نشان داده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟