عربستان در سال 2050: درختکاری یا دمای 60 درجه سانتیگراد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به گزارش سازمان ملل متحد، اگر تولید آلاینده ها بدون بازدارندگی ادامه یابد به نابودی محیط زیست منجر خواهد شد.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، در سال 2050، یا کشور عربستانی سبز با هوایی پاک خواهیم داشت و یا امکان گشودن پنجره های ساختمان ها نیز وجود نخواهد داشت.

«توماس ریوت کارناک» و «کریستینا فیگرز»، دو فعال حوزه تغییرات آب و هوایی، دو آینده احتمالی را پیش بینی می کنند، اولی بر نصف شدن میزان انتشار گاز کربن در این دهه متمرکز است و دومی درباره کره زمین سخن می گوید، اگر در کاهش درصد آلاینده ها ناموفق بودیم.

یک مطالعه مشترک صحت آن را تایید کرد که بین دو تیم از مرکز مهندسی سیستم های پیچیده در شهر علوم و فناوری ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی و گروهی از پژوهشگران در برنامه مؤسسهٔ فناوری ماساچوست، مشترک در علوم و سیاست تغییر جهانی پس از به کار بردن روشی با دقت بسیار بالا برای مدل سازی علمی آب و هوایی منطقه ای برای پیش بینی نیمه دوم قرن بیست و یک، در صورت انتشار بالای آلاینده ها و تاثیر آب و هوایی بسیار، انجام شد.

دو گروه به این نتیجه رسیدند که تنها پس از 30 سال دیگر، دمای هوا در کشور عربستان سعودی و برخی کشورهای خاورمیانه و کشورهای جهان به 60 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و این شرایط ممکن است باعث ایجاد هوای گرم و سنگین مملو از ریزگردهای آلوده ای شود که به چشم وارد شده و باعث سرفه شدید می شود و انسان ها قادر نخواهند بود از خانه های خود خارج شوند و هوایی پاکیزه را تنفس کنند و به جای آن، هر روز صبح پیش از گشودن درها یا پنجره ها لازم است که گوشی خود را برای دانستن وضعیت هوا در آن روز بررسی کنند.

هنگامی که طوفان ها و امواج گرما تداخل پیدا می کنند و جمع می شوند، آلودگی هوا و سطح ضخامت لایه ازون ممکن است خارج شدن از منزل بدون ماسک مخصوص را خطرناک کند و احتمالا بسیاری از مردم به دلیل قیمت بالای این ماسک قادر به خرید آن نخواهند بود.

با توجه به شرایط موجود و برای اجتناب از انتخاب های دشوار، کشور عربستان دو اقدام را انجام داده است که شامل کاشت 10 میلیارد درخت در داخل کشور در دهه های آینده است که معادل احیای حدود 40 میلیون هکتار زمین است.

این به معنای افزایش 12 برابری مساحت پوشش درختی کنونی برای کاهش تخریب زمین و زیستگاه های طبیعی است و 1 درصد از برنامه جهانی برای کاشت یک تریلیون درخت را تحقق می بخشد.

سوال این است که آیا این کشور که بیشترین میزان انتشار کربن را دارد؛ چنان که در انتشار جهانی گاز کربن رتبه دهم را دارا است، می تواند به تعهد خود در برنامه جهانی حفظ محیط زیست عمل کند؟

با توجه به کمبود آب باران در عربستان، این کشور بسیار به نمک زدایی(شیرین کردن آب) متکی است که تقریبا 60 درصد از کل آب اختصاص یافته به بخش آب شهری را شامل می شود و این فرآیند، اقتصاد کشور را به شدت تحت فشار قرار می دهد.

«فرحان الجعیدی»، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه ملک سعود گفت: آلودگی هوای ناشی از پدیده گرم شدن زمین(گرمایش جهانی)، میانگین عمر شهروندان را به میزان یک سال و نیم کاهش می دهد، همچنین بیان زایی، تهدیدی اجتماعی و اقتصادی برای منطقه است.

الجعیدی افزود راه حل ایجاد فضای سبز، صرفه جویی آب در مساجد است و این کار با هدایت آب استفاده شده برای وضو در زمینه کشت گیاهان انجام می شود.

«عبدالرحمن الفضلی»، وزیر محیط زیست و آب و کشاورزی عربستان سعودی در نشستی مطبوعاتی گفت: هر سال طوفان های شن در عربستان، 13 میلیارد دلار زیان به این کشور وارد می کند.

یکی از آزمایشگاه های سوئیسی به میزان تغییرات دمای هوا در شهرهای مختلف تا سال 2050 اشاره می کند که در میان کشورهای عربی، بیشترین زیان به کشور مراکش وارد می شود؛ چنان که دمای هوای مراکش در سال 2050، 7 درجه افزایش خواهد یافت.

گزارش سازمان ملل متحد هشدار می دهد که تغییرات آب و هوایی، زیان های بی سابقه ای را به اقیانوس های جهان وارد کرده است و اگر تولید آلاینده ها بدون بازدارندگی ادامه یابد به نابودی محیط زیست منجر خواهد شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟