نگاهی به مناسبات عراق و کویت؛ 31 سال پس از حمله رژیم بعث عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بامداد دوم اوت سال 1990 میلادی روز عادی برای کویت یا منطقه نبود؛ در این روز یگان‌های ارتش رژیم بعث از مرزهای بین‌المللی عبور کرده و به قصد اشغال کویت وارد این کشور شدند.

بامداد دوم اوت سال 1990 میلادی روز عادی برای کویت یا منطقه نبود؛ در این روز یگان‌های ارتش رژیم بعث از مرزهای بین‌المللی عبور کرده و به قصد اشغال کویت وارد این کشور شدند؛ اقدامی که منجر به بروز بحران منطقه‌ای و بین‌المللی شد که عراق تا به امروز تاوان آن را می‌پردازد.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) روز یکشنبه گذشته ضمن اشاره به حمله رژیم بعث به این کشور نوشت: کویت در سالروز حمله ظالمانه رژیم صدام، صفحات دردناکی از تاریخ خود را به خاطر می‌آورد که فراموش شدنی نیست اما در عین حال، این کشور مثال والایی از تسامح و التیام زخم‌ها در سایه برادری و دراز کردن دست همکاری به کشور برادر عراق است.

در این میان، کویت از حامیان اصلی عراق به هنگام جنگ با ایران (1980-1988) بود که کمک‌های مالی و وام در اختیار بغداد قرار می داد همچنین بنادر خود را پس از نابودی بنادر عراق در جنگ در خدمت بغداد قرار داد.

اما پس از پایان جنگ عراق و ایران، اختلافات میان بغداد و کویت رو به فزونی نهاد؛ عراق کویت را به تسلط بر میدان نفتی الرمیله متهم کرد و دو کشور علیرغم معاهده اولیه در سال 1913 میلادی، بر سر مناطق مرزی اختلافاتی با یکدیگر پیدا کردند در نتیجه در دوم اوت 1990 میلادی، ارتش رژیم بعث عراق به سمت کویت حرکت کرد و ظرف چند ساعت این کشور اشغال شد و هیئت حاکمه کویت به عربستان فرار کرد و در شهر طائف، دولت در تبعید تشکیل داد همچنین هزاران کویتی پیش از مداخله نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در عملیات «طوفان صحرا» به عربستان فرار کردند تا اینکه در نتیجه مداخله بین‌المللی، حضور ارتش رژیم بعث در فوریه 1991 میلادی به پایان رسید.

سیاست کویت در قبال عراق پس از آزادسازی در سال 1991 میلادی بر دو اصل استوار بود؛ نخست اینکه رژیم بعث قابل اطمینان نیست و نمی‌توان با آن تعامل کرد و دوم اینکه مردم عراق تحت ستم بوده و خود قربانی نظام حاکم است.

اکنون پس از گذشت 31 سال از حمله رژیم بعث به کویت، به نظر می‌رسد مناسبات دو کشور با برچیده شدن صفحه اختلافات تاریخی مربوط به مرزها در بهترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد هر چند که دو کشور در زمینه بندر بزرگ مبارک کویت اختلافاتی دارند و عراقی‌ها از تاثیر این بندر بر حرکت کشتیرانی در سواحل خود نگرانی‌هایی دارند.

عراق و کویت اکنون چیزی نمانده تا پرونده پرداخت غرامت در نتیجه حمله رژیم بعث و نابودی زیرساخت‌های کویت را به اتمام برسانند، بغداد تاکنون 50 میلیارد دلار به عنوان غرامت حمله به کویت پرداخت کرده است و تنها 2.4 میلیارد دلار از آن باقی مانده است که مرتبا از درآمدهای نفتی عراق برداشت شده و به کویت پرداخت می شود.

کویت پیشتر با تعویق پرداخت غرامت‌ها از سال 2014 میلادی تا 2018 میلادی برای حمایت از عراق در جنگ علیه داعش و نیز تعویق در پرداخت بدهی 6 میلیارد دلاری این کشور موافقت کرده بود.

عراق و کویت اکنون در بسیار از پرونده‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، امنیتی و حمایت پناهندگان و آوارگان شهرها و روستاهای نابود شده در جنگ علیه داعش همکاری دارند.

کویت در سال 2018 میلادی کنفرانسی بین‌المللی برای بازسازی عراق برگزار کرد که در آن کشورهای شرکت‌کننده متعهد شدند 30 میلیارد دلار برای این منظور پرداخت کنند همچنین پس از سقوط رژیم بعث، روسای دولت‌های متوالی عراق سفر به کویت را در دستور کار خود قرار می دهند.

اکنون پس از 31 سال از جنگ، کویت نزدیک‌ترین کشور شورای همکاری به عراق محسوب می شود و رهبران سیاسی دو کشور توانسته‌اند اغلب مشکلات تاریخی را حل کرده و صفحه‌ای جدید در مناسبات حسنه با یکدیگر بگشایند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟